عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد جایی برای میانجیگری در موضوع حل اختلاف دیپلماتیک با کشور کانادا وجود ندارد. عربستان سعودی تاکید کرد کانادا می بایست اشتباه بزرگ خود را تصحیح کند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در مصاحبه مطبوعاتی در ریاض سخن می گفت با بیان این مطلب افزود «هیچ جایی برای مذاکره وجود ندارد. اشتباهی رخ داده است و این اشتباه باید تصحیح شود.» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از بررسی تدابیر مضاعف ضد کانادا خبر داد ولی توضیحات بیشتری درباره ماهیت این اقدامات ارائه نداد.

عربستان سعودی روز یکشنبه هرگونه سرمایه گذاری تجاری جدید با کانادا را متوقف و در اقدامی تلافی جویانه سفیر کانادا در عربستان سعودی را اخراج کرد.

دولت اوتاوا چندی پیش خواهان آزادی فعالان و مبارزان حقوق مدنی سعودی که در حبس به سر می برند، شده بود.سعودی ها همچنین در نظر دارند به برنامه های دولتی آموزشی و پزشکی با کانادا خاتمه دهد و ده ها هزار دانشجو و بیمار سعودی که پیش از این به کانادا می رفتند را به سمت دیگر کشورها روانه کنند.با این وجود وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد سرمایه گذاری های کانادا در این کشور ادامه خواهد داشت و تحت تاثیر این اختلافات قرار نخواهد گرفت.

منابع آگاه نزدیک به موضوع، به خبرگزاری رویترز خاطر نشان کردند کانادا در نظر دارد از امارات متحده عربی و انگلیس برای حل بحران پیش آمده درخواست کمک کند.

یک منبع ناشناس به فاینشنال تایمز گزارش داد بانک مرکزی سعودی و صندوق های بازنشستگی سعودی ها از مدیران خود در خارج خواسته اند دارایی های کانادایی خود با هر ملبغی را نقد و از این کشور خارج شوند.

روسیه نیز حمایت خود از عربستان سعودی را اعلام و تاکید کرده است، قابل قبول نیست که یک کشور درباره موضوع حقوق بشر به کشور دیگری درس بدهد. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان این مطلب افزود «ما همواره گفته ایم که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر غیر قابل قبول بوده است.»

وی تصریح کرد «در چنین شرایطی نیاز به توصیه های سازنده و کمک کننده است نه انتقاد.» این تعارض دیپلماتیک می تواند مبادلات تجاری بین دو کشور که در سطح متوسط چهار میلیارد دلار باقی مانده است را تحت تاثیر قرار بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.