دولت آلمان و اسپانیا در تفاهم‌نامه‌ای موافقت کردند پناهجویانی که نخستین بار در اسپانیا ثبت نام و تقاضای پناهندگی کنند و بعد به آلمان بروند، باید به اسپانیا بازگردانده شوند.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در برلین گفت، گفت‌وگوها در این باره به پایان رسیده است و آلمان می‌تواند این پناهجویان را طی ۴۸ ساعت به اسپانیا بازگرداند. گفته می‌شود آلمان در ازای این تفاهم، امتیازی به اسپانیا نداده است.

موضوع تفاهم‌نامه درباره پناهجویانی است که در مرز آلمان بازداشت و خواستار پناهندگی در این کشور می‌شوند، اما دولت اسپانیا مسئول رسیدگی به تقاضای پناهندگی آنهاست، زیرا آنها پیشتر در این کشور تقاضای پناهندگی داده‌اند.

وزارت کشور آلمان اعلام کرده که این تفاهم‌نامه که روز دوشنبه به امضا مقامات دوکشور رسیده، از روز شنبه آینده اجرایی می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در ادامه گفت، گفت‌وگوها در باره همین موضوع با ایتالیا و یونان نیز در جریان است، اما این گفت‌وگوها "هنوز به پایان نرسیده‌اند." گفته می شود مذاکرات با مقامات یونان در این باره در روزهای اخیر به علت آتش‌سوزی وسیع در این کشور ادامه نیافت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قرار است در پایان هفته جاری به اسپانیا برود و با پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور، دیدار و گفت‌وگو کند. قرار است مهاجرت موضوع اصلی گفت‌وگوها در این دیدار غیررسمی مرکل از اسپانیا باشد.

هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان، اعلام کرده که در اوایل ماه اوت سال جاری میلادی مشخص خواهد کرد که آیا چنین تفاهم‌هایی با کشورهای مختلف امکان‌پذیر هستند یا نه.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در باره تفاهم آلمان و اتریش در باره پناهجویان گفت در ارتباط با اتریش این نظر مساعد بدون تفاهم‌نامه رسمی وجود دارد که پناهجویانی که مسئولیت‌شان را دولت اتریش به عهده دارد، به این کشور بازگردانده شوند.

به نقل از دویچه وله، بازگرداندن پناهجویان به کشورهایی که مسئولیت‌شان را به عهده دارند موضوعی بود که دولت ائتلافی آلمان را با چالشی جدی روبه‌‌رو کرد. اما سرانجام اتحاد احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دمکرات آلمان موافقت خود را با اخراج پناهجویان غیرقانونی اعلام کردند.

هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان، تهدید کرده است در صورتی که گفت‌وگوها بر سر بازگرداندن پناهجویان به کشورهایی که مسئولیت آنها را باید بپذیرند با شکست روبه‌‌رو شود، این کشور پناهجویان غیرقانونی را در مرزها به آلمان راه نخواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.