وفا گزارش داد، دولت سابق کلبمیا در نامه‌ای به تاریخ سوم اوت (۱۲ مرداد) اعلام کرد: بدین وسیله من رئیس‌جمهور خوان مانوئل سانتوس به نام دولت کلبمیا تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن فلسطن به عنوان کشوری آزاد، مستقل و دارای حاکمیت اعلام می‌کنم. این نامه به امضای ماریا آنگلا هولگن، وزیر خارجه دولت سانتوس رسیده است. 

با این حال کارلوس هولمز، وزیر خارجه جدید کلمبیا گفته است که "دلایل" این تصمیم دولت سابق را براساس قوانین بین‌المللی و روباط دیپلماتیک مورد بررسی قرار خواهد داد.

هولمز گفته است حفظ روابط همکاری با متحدان و دوستان و تعهد به صلح و امنیت بین‌المللی از اولویت‌های دولت جدید کلمبیا است.

پیش از این اعلام دولت کلمبیا به همراه پاناما یکی از دو کشور باقیمانده در منطقه بود که کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته بود.

بوگوتا متحد آمریکا روابط نزدیکی با اسرائیل دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار بود روز دوشنبه به کلمبیا برود اما در آخرین لحظات این سفر را لغو کرد و اعلام داشت برای تمرکز بیشتر بر تحولات در مرزهای اسرائیل و غزه در سرزمین‌های اشغالی می‌ماند.

هیات فلسطینی در بوگوتا نیز گفته است که روز جمعه گذشته در باره این تصمیم به آنها اطلاعاتی داده شده و فلسطین از این تصمیم دولت کلمبیا استقبال کرد و آن را به عنوان نشانه‌ای از تلاش برای تجدید روابط حسنه می‌داند.

سفارت رژیم صهیونیستی در بوگوتا در پیامی توئیتری اعلام کرد: از این تصمیم دولت کلمبیا متعجب و ناامید شده است.

در این پیام آمده است: ما از دولت جدید کلمبیا می‌خواهیم تصمیم دولت قبلی که در آخرین روزها گرفته شده را تغییر دهد چراکه این تصمیم با روابط نزدیک و همکاری مغایرت دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.