رویترز گزارش داد، سه هفته پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت عدم اتخاذ موضعی قاطع علیه پوتین در نشست هلسینکی مورد انتقاد قرار گرفت، رند پل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفت: نامه‌ ترامپ حاوی پیشنهاد همکاری آمریکا در حوزه‌های مختلف بود اما کاخ سفید این نامه را معرفی نامه‌ای برای رند پل دانست که به مسکو سفر کرده بود.

ترامپ به دنبال کاهش تنش‌ها میان این دشمنان سابق جنگ سرد بوده است و این در حالی است که تنش‌هایی در روابط پس از یافته‌های اطلاعاتی آمریکا از مداخله انتخاباتی روسیه در سال ۲۰۱۶ به دست آمد. این اطلاعات از تلاش مسکو برای تغییر نتایج انتخابات آمریکا به نفع ترامپ حکایت داشت.

سناتور رند پل از معدود جمهوری‌خواهانی است که از عملکرد جنجالی ترامپ در کنفرانس خبری ۱۶ ژوئیه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در هلسینکی دفاع می‌کند. او گفته است سفرش به مسکو برای احیای دیپلماسی بوده است.

این سناتور در پیامی توئیتری نوشت مفتخر شدم که نامه‌ای از رئیس‌جمهور ترامپ را به دولت ولادیمیر پوتین رساندم. این نامه تاکیدی بر اهمیت مشارکت بیشتر در حوزه‌های مختلف از جمله مقابله با تروریسم، ارتقای گفت‌وگو و ازسرگیری تبادلات فرهنگی بود.

اما کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا به درخواست این سناتور معرفی نامه‌ای برای او صادر کرد. هوگان گیدلی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت در آن نامه رئیس‌جمهوری آمریکا به موضوعات مورد علاقه سناتور پل برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه اشاره کرد.

خبرگزاری اینترفکس هم گزارش داد دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید این نامه از ترامپ به پوتین از طریق کانال‌های دیپلماتیک منتقل شده است اما پسکوف گفت که کرملین هنوز از محتویات نامه اطلاعی ندارد.

سناتور پل عضو شاخه محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه است که غالبا مواضع ضد جنگ دارد. او دوشنبه قانونگذاران روس را برای سفر به واشنگتن و گفت‌وگو درباره عدم اشاعه هسته‌ای و تروریسم دعوت کرد. او همچنین با مقام‌های پارلمانی در مسکو دیدار داشت و متعهد شد تا مقابل تحریم‌های جدید علیه روسیه بایستد.

تلاش‌های ترامپ برای ارتقای مناسبات با روسیه تاکنون دستاورد چشمگیری نداشته است. علاوه بر تنش‌ها بر سر مداخله انتخاباتی سال ۲۰۱۶، دو کشور همچنین بر سر سوریه و اوکراین اختلاف نظر دارند. این روابط همچنین درون دولت آمریکا هم اختلافاتی به وجود آورده است. دن کوتس، مقام اطلاعاتی ارشد ترامپ می‌گوید که از محتوای مکالمات خصوصی ترامپ با پوتین در نشست هلسینکی اطلاعی ندارد. علاوه بر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر سر مداخله ادعایی در انتخابات، روسیه و اوکراین می‌تواند اختلافات را عمیق تر کرده و به ارزش روبل روسیه لطمه وارد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.