به گزارش وکس، جزئیات جدول پیشنهادی آمریکا به ترتیب زیر است:

کره شمالی بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای‌اش را ظرف شش تا هشت ماه تحویل دهد؛ آمریکا یا یک طرف سوم که احتمالا کشور دیگری باشد آنها را تحویل بگیرد و از کره شمالی خارج کند. مشخص نیست که چه سازش‌هایی - اگر سازشی وجود داشته باشد- آمریکا در ازای آن به جز کاهش تحریم‌ها یا حذف نام کره شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم انجام خواهد داد.

به گفته دو مقام مطلع از مذاکرات این طرحی است که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا طی دو ماه گذشته بارها در مذاکرات با کره شمالی ارائه کرده است اما هر بار مذاکره کنندگان کره شمالی به رهبری کیم یونگ چول، دستیار ارشد رهبر کره شمالی پیشنهاد پامپئو را نادیده گرفته است.

علاوه بر این کره شمالی تاکنون به وضوح به ایالات متحده آمریکا اعلام نکرده است که چه میزان بمب هسته‌ای در دست دارد بنابراین حتی اگر مذاکره کنندگان کره شمالی با جدول زمانی آمریکا موافقت کنند و ۶۰ تا ۷۰ درصد از زرادخانه‌هایشان را تحویل دهند، راستی آزمایی آن دشوار خواهد بود.

در همین حال یک منبع مطلع گفت: هدف اصلی وزیر امور خارجه آمریکا در این مرحله از مذاکرات این است که کره شمالی وادار شود تا رسما میزان تسلیحات هسته‌ای خودش را اعلام کند و تعداد کلاهک‌های آن مشخص شود.

واشنگتن پست ۳۰ ژوئن گزارش داد: مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند دولت کیم جونگ اون دست از زرادخانه‌های هسته‌ای خودش برنمی‌دارد و مایل است تا شمار تسلیحات هسته‌ای‌اش پنهان بماند. برخی تعداد کلاهک‌های این کشور را حدود ۶۵ می‌داند.

کاخ سفید این مساله را تکذیب نکرده است که پامپئو مکررا این درخواستش را بیان کرده و خبرنگار وکس را برای کسب اطلاعات بیشتر به وزارت خارجه ارجاع داده‌اند وزارت خارجه آمریکا اما اظهارنظری نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.