در بخشی از بیانیه سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، آمده است: «ایالات متحده تلاش می‌کند... با انواع و اقسام اطلاعات ساختگی، بهانه‌ای تازه برای افزایش تحریم علیه کره شمالی ایجاد کند.»

این بیانیه با اشاره به اقدامات روزهای اخیر واشنگتن از جمله فشار به نهادهای بین‌المللی برای ممانعت از اعزام تیم‌های ورزشی کره شمالی به مسابقات خارجی، «توهین به یک طرف گفت‌وگو» و «ریختن آب سرد بر تلاش‌های صادقانه» کره شمالی را «اقدامی احمقانه» توصیف کرده است.

وزارت خارجه کره شمالی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل «پاسخ مثبت به تلاش‌های» پیونگ یانگ تمجید کرده، اما گفته است: «اکنون مسئله این است که بر خلاف اهداف رئیس‌جمهور ترامپ... برخی از مقام‌های رده بالا در دولت ایالات متحده ادعاهایی بی‌پایه علیه ما مطرح می‌کنند و سخت در تلاشند تا تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی را تشدید کنند.»

ترامپ خرداد ماه امسال در سنگاپور با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار کرد. پس از آن دیدار طرفین بر لزوم «اتمی‌زدایی از شبه جزیره کره» و حرکت به سمت عادی‌سازی روابط دوجانبه تأکید کردند. از آن زمان کره شمالی یک سایت آزمایش اتمی خود را نابود کرده و باقی‌مانده اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ دو کره را به واشنگتن تحویل داده است. با این وجود، واشنگتن می‌گوید تا زمان خلع سلاح اتمی کره شمالی، به اعمال فشار حداکثری به پیونگ‌یانگ ادامه می‌دهد.

در بیانیه کره شمالی با اشاره به اقداماتی که پیونگ‌یانگ از زمان نشست سنگاپور در راستای اتمی‌زدایی شبه جزیره و بهبود روابط با واشنگتن انجام داده، آمده است: «تا زمانی که ایالات متحده حداقل احترام برای شریک گفت‌وگویش را رعایت نکند و به همان سناریوی تاریخ مصرف‌گذشته که همه دولت‌های سابق این کشور امتحان کرده‌اند متوسل شود، نمی‌توان انتظار داشت اجرای بیانیه مشترک جمهوری دموکراتیک خلق کره و ایالات متحده و از جمله اتمی‌زدایی پیشرفتی داشته باشد.»

پیونگ‌یانگ با این وجود تأکید کرده که همچنان به اهداف نشست سنگاپور متعهد است و امیدوار است که آمریکا نیز در مسیر اجرای تعهداتش حرکت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.