رضا مدیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سیاست اخیر روسیه برای افزایش تولید نفت و تحت تاثیر قرار دادن صادرات ایران اظهار داشت: روسیه هیچ‌وقت سیاست منسجمی در رابطه با اوپک نداشته و همواره به طور موقت و تاکتیکی با اوپک همکاری داشته است، این بار هم استثنا نیست، بنابراین موضع نفتی روسیه چه در رابطه با ایران و چه عربستان هیچگاه استراتژیک نبوده است.

وی افزود: همه می‌دانند که روسیه به درآمدهای نفتی وابسته است، در این برهه هم روس‌ها فقط برای حفظ بازار و قیمت نفت با عربستان کنار آمده‌اند.

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت تصریح کرد: البته پیش فرض اینکه روسیه یک شریک استراتژیک برای ایران است جای بحث است و بسیاری آن را قبول ندارند و تصور نمی‌کنم به تمام معنا اتحاد استراتژیکی بین ما و روسیه برقرار باشد.

وی با بیان اینکه روسیه نفت را از مراودات دیگر با ما مستثنی کرده است، گفت: روسیه در زمینه نفت بیشتر رقیب ما است زیرا خودش تولیدکننده است و جنس کارش مثل ما است، در واقع کاری که اکنون روسیه انجام می‌دهد، خود ما نیز مشابه آن را سال‌ها قبل در زمینه افزایش قیمت نفت انجام داده‌ایم، یعنی همیشه قیمت بالا و فروش بیشتر را خواسته‌ایم.

مدیر خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود روسیه می‌خواهد به ما خیانت کند اشتباه است، روسیه منافع خودش را حفظ می‌کند، زیرا تعهداتی به شرکت‌های نفتی خود دارد و دولت این کشور نیز در این برهه به دنبال قیمت بالای نفت است.

وی در ادامه بیان کرد: با اعمال تحریم‌های ایران طبق پیش‌بینی‌ها بین 500 هزار تا یک و نیم میلیون بشکه نفت ایران از بازار حذف می‌شود ولی آنچه به واقع نزدیک‌تر است اینکه حدود یک میلیون بشکه از بازار خارج می‌شود.

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه تقاضای نفت در پاییز پایین می‌آید، افزود: در برهه‌هایی مثل پاییز نصف نفت ایران متقاضی ندارد و حذف نصف دیگر هم ممکن است قیمت نفت را بالا ببرد.

وی گفت: البته هنوز نفت ایران از بازار خارج نشده است ولی احتمالا متقاضیان کج‌دار و مریز رفتار می‌کنند تا فصل تقاضای بالا تمام شود و از طرف دیگر تولید از غیر اوپک و شیل افزایش پیدا می‌کند.

مدیر با بیان اینکه قیمت‌ها حداقل حدود 70 و حداکثر حدود 80 دلار خواهد بود، تاکید کرد: بازار نفت در اوج کمبود و خیلی کوتاه مدت ممکن است به 85 دلار برسد و بعد حالت تعادلی خود را در سال 2018 بین 70 تا 75 دلار حفظ می‌کند، در کل باید گفت که قیمت بستگی به این دارد چقدر از نفت ایران از بازار خارج شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.