«تام کاتن»، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفته به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد خواهد کرد با ایرانی‌ها دیدار نکند. 

 این سناتور ایالت آرکانزاس که با روزنامه محلی «آرکانزاس دموکرات گزت» مصاحبه می‌کرد درباره سخنان ترامپ که گفته بود آماده دیدار «بدون پیش‌شرط» با مقام‌های ایران است گفت: «درباره ایران، ما سعی داریم از دستیابی آنها به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم و ما هیچ نشانه‌ای-اعم از علنی یا خصوصی-ندیده‌ایم که آنها تمایلی برای تغییر رفتارشان داشته باشند.»

ترامپ دوشنبه (۸مرداد/ ۳۰ جولای) در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا  در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که پرسید آیا حاضر است با «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران دیدار کند گفت که همیشه طرفدار چنین دیدارهایی بوده و حاضر است «بدون پیش‌شرط» این کار را انجام دهد. 

سخنان ترامپ در حالی مطرح شد که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در اردیبهشت‌ماه که اولین سخنرانی او در زمینه سیاست خارجی پس از انتصاب به این سمت بود ۱۲ شرط را برای  دیدار و مذاکره جدید با ایران مطرح کرده بود. 

«پامپئو» ساعاتی بعد از سخنرانی ترامپ، علی‌رغم اینکه او از «گفت‌وگوی بدون شرط» با ایران سخن گفته بود، مذاکره با ایران را به «تغییرات اساسی» در رفتار ایران مشروط کرده بود. 

ایران درخواست دولت ترامپ برای گفت‌وگو را رد کرده است. «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه ۱۶ مردادماه گفت: «کسی که به مذاکره پشت کرده ترامپ است. مذاکره همزمان با تحریم معنایی ندارد.»

کاتن در مصاحبه روز جمعه گفت: «من به رئیس‌جمهور ترامپ توصیه خواهم کرد هیچ نوع دیداری با نشستی با رئیس‌جمهور روحانی نداشته باشد.»

این سناتور آمریکایی همچنین مدعی شد که دولت آمریکا و خود او به دنبال براندازی نظام ایران نیستند بلکه خواستار «تغییرات بنیادین در رفتار ایران» هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.