دویچه‌وله گزارش داد، سازمان گمرک کره جنوبی اعلام کرد در ماه‌های آوریل تا اکتبر سال گذشته میلادی در مجموع بیش از ۳۵ هزار تن زغال سنگ و فولاد به ارزش چندین میلیون دلار از کره شمالی به کره جنوبی صادر شده است. گفته می‌شود که زغال سنگ و فولاد کره شمالی از راه روسیه به کره جنوبی رسیده است.

 مقامات گمرک کره جنوبی در نظر دارند سه فرد حقیقی و سه شرکت را به قوه قضائیه این کشور معرفی کنند تا در باره آنها تحقیقات در ارتباط با نقض تحریم‌های جهانی برای کره شمالی انجام شوند. سازمان گمرک کره جنوبی در بیانیه خود به هفت مورد نقض تحریم‌ها اشاره کرده است.

در بیانیه سازمان گمرک کره جنوبی آمده است که محموله‌های زغال سنگ و فولاد کره شمالی ابتدا به روسیه منتقل می‌شدند و در آنجا اسناد کشور صادرکننده کالا تغییر یافته و این محموله‌ها با نام کشوری دیگر به کره جنوبی ارسال می‌شدند.

سازمان گمرک کره جنوبی در این باره اعلام کرده است: «همه کشتی‌هایی که به نظر می‌رسید تحریم‌های سازمان ملل متحد برای کره شمالی را نقض کرده‌اند، یا توقیف هستند، یا دیگر اجازه ورود به سواحل کره جنوبی را ندارند.»

معامله میلیون دلاری

در یک گزارش از طرف کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است که کره شمالی در هفته‌های گذشته به رغم تحریم‌ها، محموله‌های زغال سنگ، فولاد و کالاهای دیگر را به کشورهای مختلف جهان صادر کرده است.به این ترتیب دولت کره شمالی از این صادرات میلیون‌ها دلار به دست آورده است.

در این گزارش همچنین آمده است که کره شمالی هرچند یک بار با شیوه‌های گوناگون تحریم‌های جهانی علیه این کشور را دور می‌زند.

 سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی به پرونده‌های نقض تحریم کشورهایی چون آنگولا، کنگو، اریتره، موزامبیک، نامیبیا، اوگاندا و تانزانیا رسیدگی کرده است.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است که "کره شمالی همچنین به نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد در ارتباط با معاملات تجهیزات نظامی نیز پرداخته و کره شمالی همچنین با سوریه در تولید سلاح‌های ممنوع متعارف، سلاح‌های شیمیایی و موشک‌های بالستیک همکاری کرده است."

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) این تحریم‌ها را به خاطر ادامه کار برنامه اتمی کره شمالی وضع کرد. تحریم‌های سال گذشته کره شمالی در ادامه تحریم‌هایی بود که از سال ۲۰۰۶ میلادی علیه این کشور وضع شده‌اند.

تاثیر بحران‌زای تحریم‌ها بر ساختار اقتصاد کره شمالی 

تحریم‌های سال ۲۰۱۷ برای کره شمالی سبب شدند اقتصاد این کشور منزوی در جهان به شدت آسیب ببیند؛ آسیب‌هایی که این کشور طی ۲۰ سال اخیر به خود ندیده بود.

بانک مرکزی کره جنوبی در گزارشی اعلام کرد تولید ناخالص داخلی کره شمالی به خاطر همین تحریم‌ها ۵/ ۳ درصد کاهش یافته و همین کاهش تولید ناخالص داخلی در حالی است که این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی رشد اقتصادی ۹/ ۳ درصدی را به ثبت رسانده بود.

کره شمالی آماری از وضعیت اقتصادی خود منتشر نمی‌کند. تحلیل‌ها و آمار منتشر شده از سوی کره جنوبی میزانی تقریبی را نشان می‌دهند که مبنای‌شان بر حدس کارشناسان استوار است. 

روسیه و چین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کاهش تحریم‌های کره شمالی شده بودند، اما آمریکا در روزهای آغازین ماه اوت خواستار ادامه کامل تحریم‌های این کشور شد تا به این ترتیب فشار بر رهبری کره شمالی برای قبول منع سلاح‌های اتمی افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.