منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه "القبس" کویت، میانجی‌گری این کشور برای رفع تنش در روابط میان عربستان و کانادا را تکذیب و اعلام کردند، کویت موضع حمایتی خود را از ریاض در این اختلاف اعلام کرده و هرگز چنین اقدامی نخواهد کرد.

پیشتر یک منبع در دولت کانادا گفته بود، کشورش به دنبال میانجی‌گری برخی کشورهای هم‌پیمان خود برای حل بحران با ریاض است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام برجسته در اوتاوا اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور با همتایان خود در آلمان و سوئد برای میانجی‌گری در این بحران رایزنی می‌کند.

طبق اعلام این خبرگزاری، دو کشور مذکور قبلا به دلیل انتقاد از نقض حقوق بشر در عربستان اختلافاتی با این کشور داشتند.

پیشتر عربستان سفیر خود در کانادا را برای رایزنی فراخواند و سفیر کانادا در عربستان را عنصری نامطلوب خوانده و از او خواست ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کند. همچنین با محفوظ داشتن حق اتخاذ اقدامات دیگر برای خود، تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری خود با اوتاوا را قطع کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای موضع کانادا درخصوص فعالان حقوق بشری سعودی را دخالتی آشکار در امور داخلی خود و مغایر با همه عرف‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست که تجاوزی غیرقابل قبول به سازمان‌های عربستان، تدابیر آنها، دستگاه قضایی عربستان و اخلال در اصل حاکمیت ارضی است.

از سوی دیگر، با وجود ادامه تشدید بحران با عربستان به دنبال انتقاد اوتاوا از سابقه عربستان در حوزه حقوق بشری،‌ جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت، دولت‌ها را به خاطر سابقه حقوق بشری‌شان تحت فشار قرار می‌دهد.

اما وی در ادامه گفت: نمی‌خواهیم روابطمان با عربستان بد شود، عربستان در دنیا کشوری حائز اهمیت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.