&#۳۹;فیلیپ ماد&#۳۹; (Philip Mudd) تحلیلگر مسائل ضد تروریستی شبکه خبری سی ان ان دراین باره گفت: آسیب رساندن به روابط بین آمریکا و ترکیه تنها بر سر یک شهروند آمریکایی ارزش ندارد، کاری که ما (آمریکا) انجام می دهیم آسیب پذیری و منزوی ساختن اردوغان درترکیه است.

ماد در پاسخ این سوال که &#۳۹; آیا درست است دولت آمریکا برای یک شهروند خود روابطش با یک کشور را دچار مشکل کند؟&#۳۹; گفت: اگر بخواهیم به یک کشور فشار وارد کنیم، باید راه های فرار آن را ببندیم. درباره ترکیه، (آنکارا) می تواند با پوتین تماس بگیرد و بگوید به ما برای خلاصی ( از فشار آمریکا) کمک کن.

وی در پاسخ این سوال که &#۳۹;ترامپ گفته است در چنین مواقعی پوتین می تواند به آمریکا کمک کند&#۳۹; گفت: واقعا؟ به سوریه نگاه کنید که پوتین نه تنها از رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد بلکه نیروهای روسیه را در حمایت از وی به سوریه فرستاد، کافی است ما (آمریکا) خارج شویم تا پوتین وارد شود.

ماد درباره وضعیت کنونی ترکیه گفت: ترکیه به دنبال راه گریز اقتصادی است تا مطمئن شود که قادر است پاسخ تحریم آمریکا را بدهد، (اردوغان) می تواند علاوه بر تماس با پوتین با دیگر متخاصم آمریکا یعنی چین تماس گیرد و بگوید می توانید به ما فرصتی تجاری دهید تا دونالد ترامپ نتواند برنده شود.

سی ان ان از وی پرسید آیا این باعث نمی شود تا ترامپ با پوتین تماس بگیرد و بگوید در باره ترکیه با من همکاری کن، چون ترامپ گفته است که پوتین وعده کمک به او را داده است.

ماد با تمسخر این موضوع گفت: پوتین به دنبال بازگرداندن قدرت روسیه است که بطور مفتضحانه ای در سال ۱۹۹۱ میلادی از هم پاشید، پوتین به دنبال پر کردن خلائی است که با رفتن آمریکا از ترکیه، جای آن را بگیرد.

به گزارش ایرنا از دفتر ترکیه، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرده است.

ترامپ در این باره نوشت: &#۳۹;تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم از ترکیه به ۲۰ درصد و فولاد به ۵۰ در صد افزایش می یابد.&#۳۹;

رییس جمهوری آمریکا در این توئیت با بیان این که &#۳۹;در برهه کنونی، روابط ما با ترکیه خوب نیست&#۳۹;، افزود: &#۳۹;همزمان با این، واحد پول لیر ترکیه به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما در حال افت است.&#۳۹;

وزارت تجارت ترکیه در واکنش به این تصمیم ترامپ اعلام کرد که &#۳۹;ترکیه سیاست های تجاری خود را طبق اصول سازمان تجارت جهانی تعیین و اجرا می کند و دیگر اعضا نیز باید این اصول را رعایت کنند.&#۳۹;

در بیانیه وزارت تجارت ترکیه آمده است: در دفاع از منافع صادرکنندگان فولاد و آلومینیوم کشور در عرصه های بین المللی در برابر اقدامات غیرقانونی ادامه خواهیم داد.

آمریکا پیش از این برای واردات آلومینیوم از ترکیه ۱۰ درصد و برای واردات فولاد نیز ۲۵ درصد تعرفه وضع کرده بود.

صادرات آلومینیوم و فولاد ترکیه به آمریکا در سال گذشته میلادی حدود ۱.۱ میلیارد دلار بوده است.

روابط بین ترکیه و آمریکا در پی دستگیری و زندانی شدن &#۳۹;آندرو برونسون&#۳۹; کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ک.ک و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریکا برای آزادی این کشیش از سوی آنکارا تیره شده است.

آمریکا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنکارا، وزرای کشور و دادگستری را که در دستگیری و محاکمه این کشیش نقش کلیدی داشتند، تحریم کرد که دولت ترکیه نیز به طور متقابل اعلام کرد که وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داده است.

تنش در روابط دو کشور موجب کاهش چشمگیر ارزش لیر در برابر دلار شد به طوری که در روز جمعه هر دلار آمریکا به قیمت ۶.۴۳ و هر یورو نیز به قیمت ۷.۳۳ لیر خرید و فروش می شود.

از اول سال جاری میلادی تا کنون ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.