ریانووستی نوشت، «نورسلطان نظربایف» روز شنبه در مراسمی با حضور خبرنگاران افزود: در طول ۲۰ سال گذشته درباره مسائل مختلف خزر مذاکره کردیم و فردا روز مهمی برای همه ما است.

وی تاکید کرد: توافق کشورهای ساحلی خزر درباره مواضع خود و حل مسائل مختلف مربوط به همکاری ما در این پهنه آبی کار دشواری بود چرا که باید درباره مسائل مختلف همچون کشتیرانی، منابع دریای خزر و حفظ منابع طبیعی دریا و همکاری های بازرگانی به توافق می رسیدیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، در چند ماه اخیر تنها سران روسیه و قزاقستان از امضای این کنوانسیون حمایت کرده اند و جمهوری آذربایجان نیز در سطح سخنگوی وزارت امورخارجه آن را مورد تایید قرار داده تا گفته شود فضا برای تغییر موضع رئیس جمهوری این کشور در دقیقه آخر وجود دارد.

قرار است حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری امروز ۲۰ مرداد ماه ایران را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک کند تا ضمن شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر درباره آخرین موضوعات پیرامون دریای خزر گفت وگو و تبادل نظر کند.

به گفته معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری، علاوه بر بیانیه مشترک، چندین سند مهم و راهبردی همکاری در حوزه خزر توسط مقامات ۵ کشور ساحلی امضا خواهد شد. ملاقات دو جانبه با رئیس جمهوری قزاقستان و برخی سران حاضر در اجلاس و بررسی و توسعه روابط دوجانبه از دیگر برنامه های رئیس جمهوری در سفر به قزاقستان است.

به گزارش ایرنا، پنجمین اجلاس سران پنج کشور ساحلی خزر روز یکشنبه در بندر اکتائو قزاقستان برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.