«اندرو کوپر» مشاور پیشین نخست‌وزیر انگلیس در تازه‌ترین موضع‌گیری صورت گرفته علیه سخنان جانسون در تمسخر پوشش زنان مسلمان، گفته است که فساد اخلاقی و اندیشه‌های فاشیستی او مسبوق به سابق است. کوپر در پیام توییتری خود می افزاید: او نماد حماسه‌آفرینی در عرصه دروغ‌پردازی، بی‌اخلاقی، ضعف و رفتار تأسف‌بار است.

هم‌زمان با اجرای قانون ممنوعیت پوشیدن برقع در دانمارک، جانسون با انتشار یادداشتی در روزنامه دیلی تلگراف گفته بود پوشیدن برقع، کاری &#۳۹;مسخره&#۳۹; است. وی زنانی را که برقع می‌پوشند به &#۳۹;دزد بانک&#۳۹; و &#۳۹;صندوق پست&#۳۹; تشبیه کرد، این موضوع موجی از انتقادها را در داخل انگلیس به دنبال داشته است.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و براندن لوئیس دبیر حزب محافظه‌کار ، خواستار عذرخواهی جانسون شده‌اند. شماری از تشکل‌ها و سازمان‌های اسلامی و اعضای برجسته حزب محافظه‌کار، ازجمله دبیر و رهبر حزب خواستار عذرخواهی وی شدند. همچنین لرد «شیخ» عضو مسلمان مجلس اعیان با گفتن اینکه عذرخواهی کافی نیست، خواستار اخراج جانسون از حزب شده است. از میان سیاستمداران دیگر، کن لیوینگستون، شهردار اسبق لندن و رقیب جانسون در انتخابات شهرداری، خواستار اخراج وی از حزب محافظه‌کار شد. 

از سوی دیگر «جیکوب ریس ماگ» نماینده حزب محافظه‌کار پارلمان امروز (شنبه) در برنامه زنده رادیویی خود، سروصدا بر سر نظرات جانسون را یک &#۳۹;نمایش&#۳۹; برای جلوگیری از رسیدن او به رهبری حزب توصیف کرده و از رقابت شخصی «مِی» با جانسون انتقاد کرد. وی سخنان وزیر خارجه پیشین انگلیس را یک &#۳۹;ستون عادی روزنامه&#۳۹; توصیف کرد و گفت مجبور کردن جانسون به عذرخواهی &#۳۹;اشتباه&#۳۹; است. او سخنان خود جانسون را قربانی رقابت داخل حزبی و &#۳۹;حسادت&#۳۹; برخی سیاستمداران معرفی کرد. 

علاوه بر او و اندرو میچل عضو برجسته حزب محافظه‌کار، چهره‌های دیگری ازجمله هنرپیشه انگلیسی، روآن اتکینسون (مستر بین) از مواضع جانسون جانب‌داری کرده‌اند. اتکینسون در مصاحبه با روزنامه تایمز بابیان اینکه هر لطیفه‌ای درباره ادیان لزوماً توهین‌آمیز تلقی نخواهد شد اظهار داشت که برای دست انداختن ادیان &#۳۹;هیچ عذرخواهی‌ای لازم نیست&#۳۹;. وی اظهار داشت که &#۳۹;لطیفه جانسون لطیفه بامزه‌ای بوده است&#۳۹;. 

با این‌حال کمیسیون برابری و حقوق بشر(EHRC) که یک سازمان ناظر حقوق بشری در انگلیس می باشد سخنان جانسون را &#۳۹;توهین‌آمیز و تفرقه‌افکن&#۳۹; نامیده است. هم‌اکنون کمیته بررسی داخل حزب محافظه‌کار مأمور رسیدگی به اظهارات جانسون شده است. 

فشارها بر حزب محافظه‌کار و شخص جانسون در حالی افزایش می‌یابد که حزب کارگر نیز به دلیل آنچه ضد سامی گری (آنتی سمیتیزم) در داخل حزب و اطرافیان جرمی کوربین رهبر این حزب خوانده می‌شود به‌شدت تحت‌فشار است. 

این فشارها بدان دلیل اهمیت بیشتری می‌یابند که اکنون جانسون به‌ عنوان جانشین بالقوه رهبر حزب محافظه‌کار و عملاً جانشین «مـِی» در نظر گرفته‌ شده و ترکیبی از رقابت‌های داخل حزبی به‌اضافه فشارها از حزب رقیب به حساسیت موضوع دامن زده است. 

«می» در آستانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هنوز نتوانسته درباره توافق نهایی برگزیت با طرف اروپایی به اتفاق نظر دست یابد؛ او یک ماه پیش، پس از ارائه طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا، که در انگلیس به چکرز معروف است دو وزیر کلیدی خود را از دست داد. این مساله به شدت جایگاه او را در داخل حزب تضعیف کرده و از این منظر تلاش می کند تا درفرصت تعطیلات تابستانی پارلمان حمایت افکار عمومی و رهبران اروپایی را جلب کند. با این حال کارشناسان معتقدند که چنانچه او در این رابطه موفق نشود، موضوع کناره گیری وی از قدرت پس از بازگشایی پارلمان ظرف سه هفته دیگر، مساله ای جدی خواهد بود. به عبارت دیگر این احتمال به طور بالقوه وجود دارد که «می» پیش از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در فروردین سال گذشته سر کار نباشد.

در همین پیوند، تازه‌ترین نظرسنجی های صورت گرفته نشان می‌دهد که جانسون مهم‌ترین گزینه برای جانشینی نخست‌وزیری به شمار می‌رود. او که شخصیتی جاه‌طلب و از طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می رود، از ژوئیه سال ۲۰۱۶ در سودای نخست وزیری انگلیس به سر می برد، اما به دلایلی کنار کشید.

جانسون ماه گذشته با نقض قانونی که مقام‌های دولتی را تا سه ماه از انجام کار برای بخش خصوصی منع می‌کند به حرفه روزنامه‌نگاری خود در دیلی تلگراف بازگشت و به‌طورجدی برای ریاست حزب محافظه‌کار خیز برداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.