اگرچه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران گمانه‌زنی‌هایی را درباره میزان صادراتی که از اقدامات اخیر واشنگتن متاثر خواهد شد، برانگیخته است و از قیمتهای بالا پشتیبانی کرده است اما عوامل منفی دیگری ظاهر شده اند که بازار نمی تواند آنها را نادیده بگیرد. مهم‌ترین این عوامل، جنگ تجاری تمام عیار میان آمریکا و چین است که نتیجه آن بسیار ملموس خواهد شد. قیمت‌های نفت در ماه‌های آینده به احتمال زیاد تحت تاثیر این دو موضوع خواهند بود و در حالی که تحریم‌های ایران قیمت‌های نفت را بالا می‌برد، تشدید جنگ تجاری واشنگتن و پکن قیمت‌ها را پایین خواهد برد.

طی سه ماه گذشته حواس بازار نفت متوجه اقدامات ضدایرانی آمریکا بوده است. قیمت‌های نفت در ماه مه پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد از برجام خارج شده و تحریم‌ها علیه ایران را بازخواهد گرداند، به یکباره جهش یافت. اکنون که نخستین دور تحریم‌ها اجرا شده است، روابط میان ایران و آمریکا به شدت تیره شده است. دور دوم تحریم‌ها که شامل تحریم‌ها علیه بخش نفتی است، از نوامبر به اجرا درخواهد آمد. برخی برآورد می‌کنند که این تحریم‌ها روی صادرات یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت ایران تاثیر خواهد گذاشت. این مسئله به همراه نگرانی‌های اخیر نسبت به ظرفیت تولید شناور و ادامه تنش در شبه جزیره عربستان ممکن است قیمتها را تا مرز ۹۰ دلار برساند.

اما عده‌ای در بازار معتقدند میزان افت صادرات ایران به دلیل تحریمهای آمریکا بدلیل عدم حمایت متحدان آمریکا این بار کمتر خواهد بود. همچنین قابل توجه است که تقریبا ۵۰ درصد از صادرات نفت ایران به مقصد چین و هند است و این دو کشور توانایی افزایش وارداتشان را دارند.

موضع هند اندکی مبهم است اما مقامات هندی اعلام کرده اند که تنها از تحریم‌های سازمان ملل متحد تبعیت می‌کنند و به منظور ادامه خرید نفت از ایران، بدنبال یافتن راه‌های جدیدی برای پرداخت پول وارداتشان هستند. چین نیز اعلام کرده که واردات نفت ایران را کاهش نخواهد داد. اتحادیه اروپا که سهم بزرگی از صادرات نفت ایران دارد خواهان حفظ برجام و تلاش برای نجات آن است. بنابراین تحریمهای ایران عاملی است که همچنان بازارهای نفت را تحت تاثیر خود نگه می دارد.

دومین عامل بزرگی که در بازارهای نفت نباید از آن غافل بود، ادامه جنگ تجاری میان چین و آمریکا است. رییس جمهور آمریکا اخیرا جنگ تجاری با چین را با اجرای دومین دور تحریم‌ها روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تشدید کرده است. چین اعلام کرده که با تعرفه روی ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکا تلافی خواهد کرد و روشن کرده است که در برابر اقدامات واشنگتن عقب نخواهد نشست.

به طور کلی، این یک موضوع پذیرفته شده است که جنگ تجاری برای اقتصاد جهانی خوب نیست و بازار نفت نیز از این مسئله مستثنی نیست. قیمت نفت در مدت یک روز پس از اعلام تعرفه‌های آمریکا روی واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی، سه درصد صعود کرد. این تعرفه‌ها همچنان تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی بازارهای نفت دارند.

شان سعید، اقتصاددان IQI گلوبال معتقد است قیمت نفت تحت تاثیر ریسک ژئوپلیتیکی و محدودیت عرضه، امکان صعود تا مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه را دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، البته عوامل دیگری مانند آمار ذخایر، شمار سکوهای حفاری، تقاضا و عرضه جهانی همچنان بر بازارهای نفت تاثیر خواهند گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.