پاحمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی موارد مطرح شده در جلسه استیضاح وزیر کار، اظهار کرد: این شیوه اداره کردن استیضاح اصلا به صلاح نبود. استیضاح باید به گونه‌ای مدیریت می‌شد که مواردی که در متن استیضاح آمده از سوی متقاضیان استیضاح تشریح می‌شد و این افراد محورهای مختلف استیضاح را با تقسیم‌بندی بین خود در این جلسه توضیح می‌دادند.

وی افزود: یکی از اشکالات جلسه استیضاح این بود که افراد خارج از موضوع حرف زدند و متاسفانه رییس جلسه هم تذکر نمی‌داد که خارج از موضوع حرف نزنیم. علاوه بر این در تریبونی که در سطح کشور شنیده می‌شود از افرادی اسم برده می‌شود که حق دفاع از خود را ندارند و در افکار عمومی هیولای فساد ساخته می‌شود، اینها چه ربطی به استیضاح دارد. متاسفانه این مسائل بداخلاقی و بی‌تقوایی است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی شخصیت‌هایی که مخالف یا موافق استیضاح صحبت کردند اساسا شأن‌شان نبود که در این سطح هزینه شوند مثلا آقایان پزشکیان و پورابراهیمی می‌توانستند صحبت نکنند یا خیلی متین بحث‌هایشان را مطرح کنند و اگر بین خود نقدی به هم دارند با متانت بیشتری آن را عنوان کنند. اینها افراد تاثیرگذار مجلس هستند و ما برایشان احترام قائلیم اما تعابیری به کار برده شد که در شأن آنها نبود.

مازنی اضافه کرد: در جلسه استیضاح گاهی بر اساس اینکه هدف وسیله را توجیه می‌کند پیش رفتند. مثلا فکر می‌کردند برای اینکه استیضاح رای بیاورد چیزی بگوییم یا جوری بگوییم که از نظر روانی تاثیر بگذارد. مجلس خیلی تحت تاثیر مسائل روانی قرار نمی‌گیرد و نمایندگان باید توجیه شوند که رای بدهند یا نه اما چهره بدی از مجلس به نمایش گذاشته می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه در جلسه استیضاح به نمایندگان و خانه ملت توهین شده، یادآور شد: ممکن است نمایندگان نقطه ضعف‌هایی داشته باشند و یک نماینده سوال و استیضاح را به این خاطر مطرح کند که درخواستش پذیرفته نشده اما معمولا این درخواست‌ها مربوط به مردم و حوزه انتخابیه است و شخصی نیست. یک نماینده می‌تواند پیشنهاد کند، توصیه کند و نظر بدهد حالا ممکن است از اهرم نظارت هم استفاده کند که به نظر خود من هم صحیح نیست.

وی ادامه داد: مجموع این حواشی به نفع کسانی است که می‌خواهند چهره زشتی از جمهوری اسلامی و روابط حاکم بین مسئولان و نظام را به نمایش بگذارند. قطعا درصدی از نمایندگان یا دولت یا قوه قضاییه ممکن است اشتباه و تخلف داشته باشند و این قابل رسیدگی است اما حرف‌هایی زده می‌شود که به نفع هیچ کس نیست و طوری جلو می‌رویم که انگار کل حاکمیت همه از بیخ و بن فاسد هستند، این توهین به ملت است.

مازنی در پایان گفت: ادبیاتی که بعضا در جلسه استیضاح به کار برده شد حکایت از این دارد که فردی که تریبون در اختیار دارد خود را در قد و قواره آن تریبون نمی‌بیند و در حد یک دعوای کوچک شخصی حرف می‌زند. امیدواریم که در آینده این موارد بیشتر رعایت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.