علی لاریجانی در آیین بزرگداشت روز حمایت از صنایع کوچک که صبح امروز (یکشنبه ۲۱ مردادماه) در مصلی تهران برگزار شد، اظهار داشت: برخی پیشنهادات که وزیر صنعت مطرح کرد باید دسته بندی و در مجلس شورای اسلامی و شورای سران قوا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد وزیر صنعت درخصوص صندوق حمایت از صنایع امر لازمی است که باید در درازمدت به آن توجه کرد؛ با توجه به تلاطمات ارزی، صنایع باید از حمایت های بانکی استفاده کنند.

به گزارش فارس به نقل از خانه ملت، وی با اشاره به اینکه در قانون بهبود فضای کسب و کار وظیفه ای به اتاق ها داده شده تا سالانه شاخص های مهم کسب و کار را اعلام کنند تا بر اساس آن مشخص شود وضعیت فضای کسب و کار چگونه است، ادامه داد: تاکنون ۷ گزارش توسط سه اتاق تعاون و بخش خصوصی ارائه شده که گزارش آخر آنها مربوط به سه ماهه بهار سال جاری است که آمار مناسبی ندارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ارائه گزارش و بررسی آماری دقیق   به مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بسیار زیادی می کند، ادامه داد: رقم شاخص ملی محیط کسب و کار براساس نمره ۱۰ در سال سه ماهه ۹۷  حدود ۶.۱۵ بوده که نسبت به زمستان سال ۹۶ که ۵.۸ بوده، نزول  کرده است.

وی اضافه کرد: در بین مولفه هایی که از بخش های مختلف صنعتی دریافت کرده اند، سه مولفه اثرسوء بیشتری دارد که شامل غیرقابل پیش بینی بودن و تغییر قیمت مواد اولیه، دشواری تهیه منابع مالی از بانک ها و بی ثباتی سیاسی مقررات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دسترسی به حامل‌های انرژی و نحوه استقبال مشتریان از روش ارائه خدمات و محصولات، اثرگذاری بیشتری در بهبود فضای کسب و کار دارد، گفت: حجم زیادی از اختراعات کشور مربوط به صنایع کوچک و متوسط است که خود  نقطه قوت محسوب می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان بر اساس گزارش‌های ارائه شده وضعیت خوبی نداشته و  ۳ استان گیلان، فارس و زنجان وضعیت مناسب‌تری در فضای کسب و کار دارند، ادامه داد: از نظر شاخص‌های کارآفرینی در بهار سال ۹۷ نمره ۶.۳۰ را کسب کرده‌ایم در حالی که میانگین آن در زمستان ۹۶ حدود  ۶ بوده است.

وی با تأکید بر اینکه بنگاه‌های دارای ۶ تا ۱۰ نفر پرسنل شرایط مناسب‌تری از بنگاه‌هایی با بیش از ۱۰  پرسنل دارند، ادامه داد: این موضوع نشان دهنده میزان آسیب پذیری آنها است ، بر اساس پیمایش اتاق بازرگانی مسئله غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها  و مواد اولیه بیشترین اثرگذاری منفی را دارد که باید ساماندهی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  پس از سال‌ها  کشمش موضوع هسته ای  به مسیر مذاکرات رهنمود شد، اظهار داشت: تلاش شد تا بحث‌ها و مشکلات در زمینه تولید کشور حل شود و مردم از نظر معیشتی فشاری را تحمل نکنند، بعد از اینکه یکی از رهبران منطقه پیغامی آورد که رئیس جمهور آمریکا درخواست مذاکره دارد به شرط اینکه غنی سازی در ایران را بپذیرند، مذاکره با آنها را پذیرفتیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور وقت آمریکا غنی سازی در ایران را پذیرفت و بعد از ۲ سال مذاکرات برخی محدودیت‌ها را پذیرفتیم و گشایش‌هایی در فضای اقتصادی و کسب و کار کشور ایجاد شد، عنوان کرد: برخی از رهبران اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام حق را به ایران دادند که از برجام خارج شود؛ همچنین تعدادی از آنها اعلام کردند که حاضر هستند مسیر جدیدی را باز کنند و پای توافق هستند، ما نیز قبول کردیم که مدتی را به آنها فرصت دهیم تا ببینیم چگونه به قول‌های خود در زمینه همکاری‌های بانکی، خرید نفت و ارتباط بخش‌های صنعتی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل توجه به فضای کسب و کار و عدم آسیب پذیری  معیشت مردم پیشنهاد اروپایی‌ها را قبول کردیم،  ادامه داد:  تمام  راه‌هایی که می‌توانند از طریق مذاکرات شرایط را تغییر دهند امتحان می شود، ممکن است به ذهن برخی افراد راهکارهای دیگری برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عده‌ای برای مقاصد سیاسی نازل نقش اپوزیسیون می‌گیرند و  گویی که از کره مریخ آمدند و هیچ سابقه‌ای ندارند، اظهار داشت: در شرایط سخت نگاه‌ها باید مسئولانه و طبیبانه باشد، در شرایط کنونی باید وفاق ملی  را یک امر ضروری دانست. 

لاریجانی گفت: به هر دلیلی امروز  کل دنیا در حال ایجاد آشفتگی امنیتی هستند و این موضوع تنها مختص به ایران نیست، عنصر مزاحم در صحنه بین‌المللی ظهور کرده و کشورها را دچار مشکل می‌کند؛ همه پیش‌بینی‌ها را برای کاهش سطح ماجراجویی آنها در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه نقدینگی بازار معضل داخلی است و ارتباطی با   مسائل خارجی ندارد، نباید همه آن را معطوف به بخش خارجی دانست زیرا باعث ضعف کشور می‌شود، عنوان کرد: وضعیت بانک‌ها از سال‌های پیش دچار مشکل شده و از آنها به عنوان صندوق استفاده شد، این خواسته صنعت که از بانک‌ها به درستی استفاده کنند نیاز به اصلاح ساختار اساسی دارد و برای اینکه بانک‌ها نقش خود را به درستی انجام دهند باید ساختارنظام بانکی را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها برای ترمیم ظاهر خود به افزایش نقدینگی دامن زده اند، گفت: رسانه‌ها باید در این وضعیت پرچالش کمک کنند تا افکار عمومی هم رأی شود. برای کنترل نقدینگی‌ها باید راه‌حل‌های مختلف را طی کرد، یکی از راه‌حل‌هایی که در تبصره‌های مجلس نیز در نظر گرفته شده پرداخت تسهیلات برای واگذاری طرح‌های عمرانی است.

لاریجانی ادامه داد:  در چهار سال اخیر اتمام طرح های نیمه تمام در نظر گرفته شده است؛اما این طرح‌ها به خوبی واگذار نشده‌اند؛ اخیرا در شورای اقتصادی بحث شد که تسهیلات بیشتری ارائه شود و برای ۱۰ سال آنها را از مالیات معاف کنند و کمک کنیم تا طرح‌های عمرانی با نقدینگی موجود در جامعه به ثمر برسد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری تسهیل نشده است، ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار در قانون برنامه ششم توسعه نیز آمده است. باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم؛ اگر از شرایط به نفع خودمان استفاده و تولید و صادرات را محور قرار دهیم اصلاح بنیادین در اقتصاد کشور صورت می گیرد، این دوره می‌تواند دوره بازسازی اقتصادی بر اساس تولیدمحوری و صادرات محوری باشد.

* گسترش سیستم دیوانی کشور فساد ایجاد می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر نقدینگی‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم باعث ایجاد ثروت می‌شود، تصریح کرد: گسترش سیستم دیوانی کشور فساد ایجاد می‌کند، ۴ میلیون کارمند داریم که باید تمامی درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور را خرج آنها کنیم و چون درآمد کافی وجود ندارد بخش عمرانی کشور ضعیف شده است، تقریباً ۳۰۰ هزار میلیارد بودجه جاری و حدود ۵۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی داریم.

لاریجانی با اشاره به اینکه اگر قصد داریم تولید رونق پیدا کند باید پالایش جدی داشته باشیم، ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که باید ۱۵ درصد از ظرفیت اداری کشور کاهش پیدا کند؛ اما حرکتی در زمینه کاهش سیستم اداری مشاهده نمی‌کنیم و گسترش آن ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه طرح آمایش سرزمینی گام نخست در مسیر توسعه آینده کشور است، عنوان کرد: گاهی صنایع آب‌بر در جایی که آب نداریم مستقر می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد نگاه توسعه‌ای ما دقیق نیست؛ مسیر توسعه باید روشن باشد، یکی از آنها داشتن استراتژی صنعتی است که در قانون برنامه آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قصد داشته باشیم چالش های ایجاد شده را به فرصت تبدیل کنیم باید فضای کسب و کار را روان سازیم، تصریح کرد: پیشنهادهای خود را برای سهل کردن قوانین مزاحم به ما ارائه کنید، بسیاری از بخش ها نیاز به اظهارنظر حکومتی ندارند باید به افراد اجازه دهیم تا سرمایه گذاری کنند، کاهش مقررات و دستورالعمل ها برای رونق تولید کشور لازم است.

*شرایط ارزی ایجاد شده به فضای صادراتی کشور کمک کرده است

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه به عوارض واردات اضافه  شد تا پشتوانه ای برای صادرات باشد، ادامه داد: کشورمان ۱۵ همسایه دارد و در شرایط فعلی کشورهایی مانند چین و روسیه قبول دارند که با ما همکاری کنند، شرایط ارزی ایجاد شده به فضای صادراتی کشور کمک کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه مسئله صنعت برای کشور یک رکن مهم در زمینه توسعه محسوب می شود که صنایع کوچک و متوسط پیشران آن هستند، خاطرنشان کرد: پیشنهادات را در شورای سران قوا پیگیری می کنیم تا شرایط ایجاد شده را به نقطه قوت تبدیل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.