قیمت نفت صادراتی کانادا به آمریکا طی روزهای گذشته به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

به گزارش راشاتودی، هر بشکه نفت کانادا برای صادرات از طریق خط لوله به آمریکا، با قیمت 38 دلار به فروش رسیده که اختلاف قیمت آن با نفت آمریکا را به حدود 31 دلار رسیده است که این میزان تفاوت در قیمت طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

به عبارت دیگر شرکت‌های آمریکایی از افزایش ظرفیت تولید نفت کانادا و عدم توانایی آنها در عرضه این نفت به بازار جهانی سوء استفاده کرده و نفت آنها را 31 دلار کمتر از قیمت نفت خود آمریکا خریداری می‌کنند، چرا که شرکت‌های نفتی در ایالت آلبرتا کانادا تا وقتی که خطوط لوله جدید احداث نشود و یا ظرفیت پالایشگاهی جدیدی در نزدیکی آنها ایجاد نشود، مجبورند نفت خود را به آمریکا صادر کنند. 

پایین بودن قیمت نفت به شدت به ضرر شرکت‌های کانادایی تمام شده است، چرا که این شرکت‌ها علی رغم افزایش تولید نفت، ظرفیت خط لوله برای صادرات آن به غیر از آمریکا ندارند، بنا بر این مجبور هستند، با توجه به ظرفیت محدود خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا آن را با تخفیفات عجیب حدود 45 درصدی به شرکت‌های آمریکایی بفروشند.

این روند طی سال جاری و حداقل طی سال‌ آینده ادامه خواهد داشت چرا که به گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت کانادا در سال 2018 معادل 230 هزار بشکه در روز و در سال 2019 معادل 265 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تنها در صورتی که ظرفیت پالایشگاه‌های در خود کانادا و یا خط لوله جدید به مقصد ایالت مینه‌سوتا آمریکا احداث شود، شرکت‌های کانادایی می‌توانند تخفیف خود ناشی از افزایش صادرات به آمریکا را حذف کنند.

در واقع بالا بردن ظرفیت پالایشی در پالایشگاهی آلبراتا کانادا یک راه حل خوب برای شرکت‌های کانادایی برای فرار از ارائه تخفیفات هنگفت است، اما نکته اینجاست که اضافه کردن ظرفیت به پالایشگاه‌ها بسیار پر هزینه است.

از طرفی کانادایی‌ها می‌توانند به سمت انتقال نفت از طریق خطوط ریلی و یا جاده‌ای روی بیاورند که این مسئله هم به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل که در بخش ریلی حدود 20 دلار در هر بشکه است نمی‌تواند قیمت را به میزان دلخواه آنها بالا ببرد.

از سوی دیگر در احداث خط لوله انتقال نفت جدید در آمریکا نیز مشکل دارند، چرا که علی رغم آنکه مقامات ایالت مینه‌سوتا آمریکا مجوز احداث این خط لوله را صادر کرده‌اند که این مسئله هم می‌تواند راه حل خوبی برای شرکت‌های کانادایی باشد، اما اجرای آن نیز با مخالفت برخی مقامات دولتی و همچنین قبایل سرخ پوست حاضر در مناطق عبور خط لوله روبرو است.

مقامات دولتی لزوم احداث این خط لوله در مینه‌سوتا و نیاز واقعی این ایالت را مورد سؤال قرار می‌دهند و مخالفت گروه‌های حفاظت از محیط زیست نیز از جمله موانع موجود بر سر راه احداث خط لوله انتقال نفت کانادا به ایالت مینه‌سوتا به حساب می‌آید.

به گزارش CNN، مردم قبیله‌های سرخ پوستی می‌گویند احداث خط لوله انتقال نفت در مینه‌سوتا، نفت بسیار سمی کانادا را از مناطق طبیعی و محیط زیستی که برای آنها هم از نظر تقدس و هم از نظر وابستگی در تأمین مایحتالج زندگی اهمیت دارد، عبور می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.