سید محمد بطحائی در حاشیه اختتامیه بیست و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده کشور در بخش پسران با بیان اینکه اگر نگوییم اهداف پرورشی بالاتر از اهداف آموزشی است، اما باید در همان سطح پیش برود گفت: ما توسعه متوازن در همه ساحت های شش گانه تربیتی را دنبال می‌کنیم.

 

وی افزود: امروز این عدم تقارن به وضوح مشخص است. لازم است برقراری این توازن از دوران ابتدایی شروع شود.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز مدرسه باید ضمن تحقق اهداف آموزشی، توجهی بیشتری به اهداف تربیتی و مهارت های زندگی داشته باشد ادامه داد: باید در این مسیر خانواده‌ها با ما همراه شوند زیرا معمولا تلقی آنها عمدتا فراگیری محفوظات و تعاریف کتب درسی است که باید تغییر کند، البته به اهداف پرورشی در کتب درسی توجه داریم. لازم است بتدریج خانواده‌ها را با اهداف خود همسو کنیم.

 

وی با اشاره به کسب دستاوردهای یک سال اخیر در زمینه همسویی اهداف عنوان کرد: این ادبیات تا حدودی در جامعه امروز جای خود را باز کرده و این باور در حال شکل گیری است که مدرسه تنها محل یادگیری مباحث آموزشی نیست و باید محلی برای زندگی دانش آموزی باشد.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تحقق شعار سال گفت: با توجه به جامعه گسترده قریب به ۳۰ میلیونی مخاطبان احساس تکلیف می کنیم که برای ترویج کالای ایرانی نقش ایفا کنیم. در همین راستا نمایشگاه هایی برپا می‌شود. به جرات می گویم با تلاش تولیدکنندگان داخلی توانستیم رقابت خوبی با سایر تولیدکنندگان داشته باشیم و امیدواریم در این نمایشگاه‌ها که در روزهای آتی برپا می‌شود والدین بتوانند کالای ایرانی خریداری کنند.

 

بطحائی با تاکید بر اینکه استفاده از نمادهای ضدتربیتی در اقلام مصرفی دانش آموزان ممنوع است گفت: این نمادها نباید آثار زیانبار تربیتی داشته باشند. برخی نمادها تاثیرات سوئی چون ذهنیت گرایی مفرط و انزوای بالا را به جای می گذارند.

 

وی افزود: باید موانعی که موجب نارضایتی خانواده ها به عنوان شرکای تربیتی مدارس می‌شود ، برطرف شود. همکاران و مدیران مدارس که همواره در زیر فشارهای کاری و کمبود امکانات هستند باید این موانع را شناسایی و تا حد ممکن رفع کنند.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات برای بازگشایی مدارس آماده هستند اظهار کرد: امیدواریم مهری با شکوه را برای حدود۱۳.۵  میلیون دانش آموز شروع کنیم.

 

بطحائی با اشاره به وضعیت اردوگاه باهنر عنوان کرد: دولت با همکاری دستگاه های اجرایی مکلف بود برای دریافت تسهیلات وثیقه بگذارد که آموزش و پرورش اردوگاه باهنر را به وثیقه گذاشت. البته اشکال حقوقی در تنظیم قرارداد وجود داشته‌ است، اما به هیچ وجه بحث فروش اردوگاه مطرح نیست.

 

وی ادامه داد: اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش است و با توجه به حساسیت هایی که وجود دارد امید است پرداخت کل دیون از سوی سازمان برنامه و بودجه به‌زودی انجام شود. اردوگاه باهنر اصلا و ابدا فروخته نشده است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در این مراسم به اهمیت مهارت‌آموزی در مدارس تاکید کرد و گفت: گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای کشف استعدادها و آموزش مهارت‌هاست.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش‌وپرورش مکانی برای زندگی است و مدرسه باید به کارگاهی تبدیل شود که دانش آموزان در آن تمرین زندگی کنند گفت: تمرین صبوری، مدارا و با همدیگر زندگی کردن در مدرسه بسیار مهم بوده و هدف نهایی تعلیم و تربیت همین تمرین زندگی و مهارت‌آموزی است، متاسفانه به دلیل کمتر پرداختن به این بعد، شادی و نشاط از محیط مدارس دور شده است.

 

بطحائی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع برای نزدیک شدن به مدرسه با نشاط و ‌پرشور و تقویت و گسترش ادبیات کهن، تلقی خانواده‌ها از برنامه‌های آموزشی و پرورشی است که باید اصلاح شود. ما در آموزش‌وپرورش مصمم هستیم که این مسیر را اصلاح و مدرسه را برای تربیت دانش آموزان در تمام ساحت های تربیتی آماده کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.