حمیدرضا خانپور در حاشیه برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش صنایع کوچک این بخش از صنعت با کوچک‌ترین تکانه‌ها در اقتصاد کشور آسیب می‌بینند و دولتمردان باید فکری نو و برنامه‌های حمایتی خاص را در نظر بگیرند، تا در درازمدت منابعی برای فعالان در عرصه صنایع کوچک و متوسط ایجاد شود تا آن‌ها با توجه به تلاطم ارزی و تحریم‌ها از حمایت‌های مالی برخوردار شوند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صنایع اظهار کرد: سه مؤلفه بیشترین مشکلات را برای بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است که اولین آن غیرقابل‌پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و تغییرات قیمت است که بخش صنعت را آزار می‌دهد. مشکل دوم دشواری در تأمین منابع مالی از بانک‌هاست و مشکل سوم بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات ناظر به کسب‌وکار است که قدرت پیش‌بینی برای مدیران و سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی و صنعتی را دشوار می‌کند.

 

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: بااین‌حال موضوع نقدینگی و مسائل بانکی معضل داخلی است و ربطی به بحث خارجی ندارد و نباید همه مسائل را معطوف به مشکلات خارجی و تحریم کنیم، چون باعث غفلت می‌شود ضمناً حریف را قدرتمند نشان می‌دهد.

 

خانپور افزود: بانک‌ها دچار مشکل هستند زمانی از بانک‌ها همچون صندوق استفاده می‌شد که باعث بروز کاستی‌هایی شد. در سال‌های اخیر دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اقداماتی را انجام دادند. خواسته صنعت کشور و بخش‌های مربوط به کسب‌وکار استفاده درست از بانک‌هاست که این احتیاج نیاز به اصلاح بنیادی در بانک‌ها دارد، درنهایت جراحی نیاز دارند. برای آنکه بانک‌ها نقش درستی در اقتصاد ایفا کنند باید قوانین شفاف و کارآمد را تصویب کرد.

 

این مسئول یادآور شد: اکنون وضعیت نقدینگی به سمت ارز، طلا و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور می‌رود و بحث‌های روانی هم ایجاد کرده است که می‌توان این نقدینگی را به سمت تولید و خرید سهام هدایت کرد و از سویی قشر کارمند بخش قابل‌توجه ای از جمعیت کشور را شامل می‌شود بخشی از این درآمدها می‌تواند با انتشار و توزیع اوراق مشارکت به بخش تولید و کارخانه‌ها هدایت شود و نباید حجم بسیاری از نقدینگی در بازارهای طلا، ارز و خودرو در کشور سرگردان باشد و ثبات اقتصادی را متلاطم کند درحالی‌که می‌توان با انتشار اوراق مشارکت برای کارخانه‌ها بخش عظیمی از این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین گفت: مؤلفه‌های دیگری هستند که تأثیر کمتری در صنایع دارند ازجمله آن دسترسی به حامل‌های انرژی با توجه به پایین بودن قیمت حمل‌ونقل و منابع نفتی و گازی نسبت به سایر کشورها و نحوهٔ استقبال مشتریان از نوآوری و ارائه خدمت که حجم زیادی از خلاقیت نوآوری و اختراعات مربوط به صنایع کوچک است.

 

خانپور با اشاره به حمایت از صنایع کوچک تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی کوچک با کارکنان زیر ۲۰ نفر نسبت به بنگاه‌هایی با بیش از ۲۰۰ نفر کارکنان شرایط نامناسب‌تری دارند، این بخش آسیب‌پذیری بیشتری دارد که نیازمند کمک و حمایت دارد و در شرایط فعلی باید زمینه‌های زیادی برای کسب‌وکار فراهم شود تا در شرایط تحریم به‌عنوان فرصت از آن به نفع خود استفاده کرده و به سمت آسان کردن راه‌های کسب‌وکار، تولید و صادرات باشیم.

 

این مسئول اظهار کرد: این دوره می‌تواند تبدیل به دوره بازسازی درونی اقتصاد بر اساس تولید و صادرات باشد. برای رسیدن به این هدف باید نقدینگی را به سمت تولید برد آن زمان است که نقدینگی زیاد ثروت زا می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، بزرگ‌ترین نمایشگاه توانمندهای صنایع کوچک ایران با حضور بیش از ۱۰۰۰ واحد تولیدی از بیست‌ویکم تا بیست‌وسه مردادماه در مصلی تهران برپاست و ۴۴ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای عرضه محصولات و فن‌آوری در این نمایشگاه حضور دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.