پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه با بیلد آم زونتاگ نسبت به تبعات ویرانگر جنگ تجاری آمریکا – چین هشدار داد و نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین فلزات علیه ترکیه با بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک ابراز نگرانی کرد.  

آلتمایر گفت: این حنگ تجاری رشد اقتصادی را کند و ویران می‌کند و جو عدم اطمینان به وجود می‌آورد. تجربه ثابت کرده است که در جنگ‌های تجاری مصرف‌کنندگان بیشترین آسیب را می‌بینند زیرا کالاها گران‌تر می‌شوند.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین از کاهش تنش‌های اخیر دو سوی آتلانتیک که حاصل توافق ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی و ترامپ است، استقبال کرد. این توافق اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه را در دوره کنونی متوقف کرده است.

آلتمایر گفت: این توافق صدها هزار شغل را در آلمان و اروپا نجات داد اما گام اول بود. در نهایت ما به تجارت جهانی با تعرفه‌های حداقلی، بازارهای باز و حمایت کمتر از تولید داخلی نیاز داریم.  

وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بر اهمیت حفظ توافق‌های تجاری اروپایی در ایران تاکید کرد و گفت: اجازه نخواهیم داد که واشنگتن روابط تجاری ما با سایر کشورها را دیکته کند و برای همین است که ما به توافق هسته‌ای وین پایبند هستیم. ما در داخل و در اروپا به دنبال راه‌هایی هستیم که کانال‌های مالی را باز نگه داریم.

هم‌زمان با سخنان پتر آلتمایر، ماشین‌سازی Dürr از ترک ایران خبر داد. مدیر مالی این شرکت می‌گوید دو قرارداد بزرگ در سال گذشته با ایران داشته‌اند که البته سر به فلک نمی‌زد اما قابل توجه بود. پیش از Dürr، خودروسازی دایملر فعالیت در ایران را معلق کرد. شرکت هرن‌کنشت هم که دستگاه‌های حفر تونل تولید می‌کند، در واکنش به تحریم‌های آمریکا از یک پروژه میلیونی کنار کشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.