روزنامه "هندلزبلات" آلمان در گزارشی به تشدید جنگ تجاری بین ترکیه و آمریکا اشاره کرده و نوشت: این دنیایی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آن را دوست دارد، یک پیام توئیتری جدید و زلزله ای که بعد از آن ایجاد می شود. بعد از اینکه رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تعرفه‌های گمرکی بر تولیدات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر می کند لیره ترکیه ارزش خود را حدود یک چهارم دلار از دست داد. این مسئله و نگرانی درباره سرایت این تنش‌ها به اروپا حالا عرصه اقتصادی این اتحادیه را در بر گرفته است.

"کلمنز فوئست"، رئیس انستیتو اقتصادی ایفوی آلمان در این باره در مصاحبه ای با روزنامه "هندلزبلات" آلمان گفته است که ما درشرایط حمله قرار گرفته ایم. سرمایه گذاران تلاش می کنند سرمایه های خود را هر چه سریع تر از این کشور بیرون بکشند چرا که می دانند سرمایه گذاران دیگر هم همین کار را انجام می دهند. هر کس که می تواند فرار کند فرار می کند و هیچ کس نمی خواهد نفر آخر باشد.

فوئست به ندرت راه چاره ای برای خروج از این بحران را دیده و تاکید کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شرایط دشواری قرار گرفته است و دور خود می چرخد.

رئیس انستیتو ایفوی اقتصادی آلمان همزمان خواستار اقدام شرکای اروپایی خود برای حل این مسئله شده و گفت: این به نفع اروپا است که از سقوط اقتصادی ترکیه جلوگیری شود. ترکیه شریک تجاری مهم، عضو ناتو و فاکتور پایدار کننده در منطقه خاورمیانه است.

از اوایل سال جاری میلادی لیره ترکیه بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. از طریق این رکود روزافزون این خطر افزایش پیدا می کند که بانک های ترکیه و شرکت ها نتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند و این مسئله عواقب منفی برای بانک های اروپایی دارد. سازمان های اسپانیایی بخصوص در این شرایط متضرر می‌شوند. آن ها بر اساس آمارهای بانک‌های بین‌المللی حدود ۸۲ میلیارد یورو به موسسات ترکیه ای قرض داده اند. حدود ۱۷ میلیارد دلار از دارایی های بانک های آلمانی هم در این مناقشات در معرض خطر قرار دارد.

فوئست همزمان از افزایش فشارها بر شهروندان ترک در چنین رکودی خبر داده و گفت: وقتی شهروندان یک کشور استانداردهای زندگی خود را در معرض خطر می بینند اوضاع برای هر دولتی بحرانی می شود. این بحران می تواند به قیمت از دست رفتن مقام ریاست جمهوری اردوغان در ترکیه تمام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.