«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) با «خائن» توصیف کردن اخلالگران بازار ارز، تاکید کرد ترکیه هدف تروریسم اقتصادی قرار گرفته اما این سناریوها را خنثی خواهند کرد.

اردوغان طی سخنرانی در همایش سفرای این کشور در آنکارا، گفت: «اتفاقاتی که طی هفته‌های گذشته برای ترکیه افتاده، نشان داد که کشور ما در حوزه اقتصادی نیز محاصره شده است... می‌بینیم که اقدامات مشابه کودتای نافرجام 2016 در آینده نیز ادامه خواهد داشت...باید برای حملات مشابه آماده باشیم».

وی با بیان اینکه ترکیه در حوزه‌های مختلف، نقشه گروه‌های تروریستی را خنثی کرده است، توضیح داد: «اجازه ندادیم گذرگاه تروریستی در شمال سوریه ایجاد شود. در حوزه اقتصادی نیز از قشر آسیب پذیر حمایت کردیم و نگذاشتیم فشار بیش از حد را احساس کنند».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود در اعمال تعرفه گمرکی اضافه بر واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور، گفت: «نمی‌شود فردی شب بخوابد و صبح که بیدار می‌شود، بگوید می‌خواهم تعرفه مالیاتی جدید روی بعضی چیزها اعمال کنم! نمی‌توانید از یک طرف خود را متحد استراتژیک ما بدانید و از طرف دیگر اقداماتی علیه این متحد خود انجام دهید».

اردوغان با بیان اینکه ترکیه هدف تروریسم اقتصادی قرار گرفته، توضیح داد: «قیمت ارز در آینده نزدیک به قیمت واقعی آن باز خواهد گشت، هیچ کسی نباید به شایعه‌ها گوش کند. در شبکه‌های اجتماعی،‌ ما هدف تروریسم اقتصادی قرار گرفته‌ایم».

وی با «خائن» توصیف کردن اخلالگران در بازار ارز، تاکید کرد: «کسانی که اخبار جعلی (درباره کاهش ارزش لیر در برابر دلار) منتشر می‌کنند یا در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند، خائن هستند و جان سالم به در نخواهند برد».

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از گفتمان تحریم و تهدید واشنگتن علیه آنکارا، گفت: «چنین رویکردی در قبال ترکیه، به عنوان یک متحد ناتو، غیرمنطقی است. آنها می‌خواهند ترکیه را از اهدافش یا اجرای عدالت باز دارند... تنها هدف این عملیات علیه ترکیه، وحدت و همبستگی جامعه ما است».

 

اردوغان با بیان اینکه ترکیه برای هر سناریویی، از جمله جنگ واقعی هم آماده است، افزود: «سناریوهایی که کشور ما را هدف گرفته‌اند، خنثی می‌کنیم. هر نام یا هر شکلی داشته باشند، زورگویان و قلدرهای سیستم جهانی اما کاری از پیش نخواهند برد... ما خطوط قرمز خود را داریم... همانطور که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود، با حرف زدن از صلح نیز آرامش بر منطقه و جهان حاکم نخواهد شد...به قول آن شاعر که می‌گفت اگر صلح می‌خواهی باید برای جنگ آماده باشی، ما نیز با هرچه که در توان داریم، برای جنگ آماده هستیم».

وی سپس پیکان انتقادات خود را به سمت اروپا گرفته و ادامه داد: «کشورهای اروپایی، اصولی که داشته‌اند را فراموش کردند و به دور خود دیوار کشیدند. لکن ما از سال 2011 مهاجران را پذیرفتیم و برای این افراد، 32 میلیارد دلار از جیب خود خرج کردیم... نژادپرستی، اسلام هراسی و بیگانه هراسی در اروپا مسلط شده است... اروپا طی یک قرن گذشته، دو جنگ جهانی را تجربه کرده است».

رئیس جمهور ترکیه در پایان تاکید کرد که آرمان فلسطین همچنان اولویت سیاست خارجی ترکیه باقی خواهد ماند و در برابر حملات رژیم صهیونیستی به قبله اول مسلمانان، ساکت نخواهند ماند.

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد گولن، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.

کاخ سفید چهارشنبه 10 مرداد اعلام کرده بود که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم شدند. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفته است.

طی هفته های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جاییکه رئیس جمهور این کشور از مردم خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیره ترکیه تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر 6.5 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

برانسون در اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام ۱۵ جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از ۲۱ ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

ترامپ همچنین روز جمعه ۱۹ تیر با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.