غلامحسین شافعی امروز در نخستین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی ایران گفت: زمانی که از تولید نام می‌بریم، صرفاً ارزش‌های مادی آن مد نظر نیست، زیرا یکی از اثرات تولید معنا و مفهوم پیدا کردن مشارکت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ملت ایران بزرگترین تشکل و سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شوند، گفت: تنها در صورتی که این ملت دوشادوش یکدیگر تلاش و کوشش کنند، این جامعه می‌تواند به موانع فائق شود و مسیر توسعه را فراهم آورند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران علیرغم تمام پتانسیل‌ها چه بالقوه و چه بالفعل با مشکلات بسیاری درگیر است، گفت: بخشی از مشکلات به شاخص‌های کلان اقتصادی کشور از جمله سطح پایین سرمایه‌گذاری و تولید بر می‌گردد و بخشی به متناسب نبودن ساختارها و زیربناها از جمله شرایط اقلیمی کشور مانند آب بر می‌گردد.

شافعی اظهارداشت: اما باید در این ارتباط به یک موضوع دیگر معترف بود که محدودیت و مشکلات سر راه تشکل‌ها باعث شده مشارکت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار پایین بیاید.

وی افزود: ما هیچ گاه نتوانسته‌ایم و شاید نخواسته‌ایم تا به مفهوم مشارکت و هم‌فکری و هم‌نوایی ورود پیدا کنیم و اهمیت این سرمایه اجتماعی را درک کنیم و به ارزش‌های مشارکت مردمی توجه کنیم.

وی افزود: شاید یکی از معضلات سر راه این مسئله وابستگی به نفت و بیگانه شدن با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی بوده است و نفت و درآمدهای نفتی سطحی از حداقل زندگی را برای ما فراهم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.