خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالی یکشنبه برگزار شد و امروز سه‌شنبه هنوز شمارش صندوق‌های رای در این کشور وسیع غرب آفریقا ادامه دارد. در جریان رای‌گیری یکشنبه رئیس یک شعبه اخذ رای کشته شد و صدها شعبه دیگر به دلیل ناامنی بسته شدند.

سومایلا سیسه، نامزد اپوزیسیون مالی در مقر حزبش در باماکو گفت: تقلب آشکار است و به همین دلیل است که ما نتایج را نمی‌پذیریم. من از همه مردم مالی می‌خواهم تا قیام کنند... ما دیکتاتوری تقلب را نخواهیم پذیرفت.

ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس‌جمهوری ۷۳ ساله مالی پیشتاز رویارویی با سیسه ۶۸ ساله است که سابقا وزیر دارایی مالی بوده است. اما تیم سیسه و سایر رقبای اپوزیسیون مکررا دولت مالی را به تقلب انتخابات خصوصا از طریق پر کردن صندوق‌های رای و خرید رای متهم می‌کنند.

با این وجود، ناظران انتخاباتی اتحادیه آفریقا دوشنبه در گزارشی اولیه تاکید کردند انتخابات در شرایط قابل قبولی برگزار شد. در این گزارش آمده است: در این مرحله، هیچ مدرک محسوسی که حاکی از تخلفات انتخاباتی باشد، به دست نیامده است. ما به دولت مالی برای تلاش‌هایش در ارتقای روند رای گیری تبریک می‌گوییم و کاهش شمار حوادث نامناسب در دور دوم رای‌گیری تحسین‌برانگیز است.  

اتحادیه اروپا هم می‌گوید از ۳۰۰ شعبه اخذ رای که ناظران از آنها بازدید کردند، هیچ حادثه خاصی رخ نداده است. به گفته دولت مالی، حدود ۵۰۰ شعبه اخذ رای یکشنبه فعال نبودند که عمدتا این اتفاق در مناطق تحت کنترل خشونت شبه‌نظامیان و تنش‌های قومی رخ داد.  

در همین حال وزیر امنیت مالی دوشنبه اعلام کرد، در جریان دور اول انتخابات که ۲۹ ژوئیه برگزار شد، بیش از ۳.۷ درصد از شعب فعالیت مناسبی نداشتند اما در رای‌گیری روز یکشنبه این میزان به ۲.۱ درصد کاهش یافت که علت آن استقرار نیروهای امنیتی بیشتر بود.

این در حالی است که ناظران محلی سازمان "نظارت شهروندان مالی بر انتخابات" میزان مشارکت مردمی را تنها ۲۲.۳۸ درصد اعلام کرد. در دور اول انتخابات کیتا با ۴۲ درصد مقابل سیسه با ۱۸ درصد پیشتاز بود. سیسه به‌رغم انتقادات مکرر از کیتا بر سر مدیریت بحران‌های امنیتی، نتوانست تا نظر احزاب اپوزیسیون را جلب کند و موجب شد تا رئیس‌جمهوری کنونی مالی در مسیر پیروزی برای دومین بار متوالی قرار بگیرد. انتظار می‌رود نتایج، در زودترین زمان ممکن، در اواسط هفته اعلام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.