القدس العربی گزارش داد، منابع آگاه فلسطین گفتند، مسؤولان مصری در حال حاضر به دنبال برگزاری دیداری بین دو جنبش فتح و حماس پس از پایان یافتن نشست‌های شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) هستند که قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به منظور بررسی راه‌های اجرای توافقنامه آشتی ملی بر اساس سند جدید مصر برگزار شود.

این منابع تصریح کردند: مصر تمایل دارد پرونده آشتی ملی دوشادوش تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه حرکت کند.

طبق برنامه ریزی سابق مصر قرار بود دیدارهای فتح و حماس با مقامات سازمان اطلاعات مصر در مرحله نخست برگزار شود و سپس دیدارهایی میان دو طرف با حضور ناظر مصری انجام گیرد که احتمال می‌رفت طبق بیانیه رسمی مصر این دیدارها هفته جاری برگزار شود اما مقدمات کنونی برای برگزاری نشست شورای مرکزی موجب موکول شدن این دیدارها به روزهای آتی با هدف مشارکت رهبران فتح در این نشست‌ها شد که دو روز متوالی ادامه خواهد داشت.

همچنین قرار است در نشست شورای مرکزی با ارائه گزارشی مفصل پیرامون این پرونده به اعضا، آخرین تحولات پرونده آشتی مورد بررسی قرار بگیرد.

این دیدارها که به زودی در قاهره برگزار خواهند شد به اتفاق نظر درباره اجرای فوری باقی بندهای توافق آشتی ملی براساس سند جدید مصر اختصاص خواهد داشت که حماس با آن موافقت کرده بود و فتح برخی ملاحظات درباره آن داشت.

همزمان با این امر قاهره میزبان دیگر گروه‌های فلسطینی به منظور اخذ بزرگترین تایید فلسطینی درباره پیشنهادهای خودش درباره آشتی ملی خواهد بود. به ویژه اینکه این گروه‌ها با سند جدید مصر درباره این توافق موافقت کردند، در این دیدارها با مسؤولان مصر این سند جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از جمله گروه‌های فلسطینی دعوت شده به قاهره جبهه خلق و جبهه دموکراتیک هستند.

عزام الاحمد،‌ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مسؤول پرونده آشتی ملی هفته گذشته به منظور انجام دیدارهایی با مقامات سازمان اطلاعات مصر وارد قاهره شد و به دنبال آن مصر در بیانیه‌ای تاکید کرد، تلاش‌های خود را برای رسیدن به تفاهم‌ها پیرامون اقدامات اجرایی آشتی ملی و یک دیدگاه ملی فلسطینی برای فراهم کردن فضای مناسب جهت تحقق انتظارات شهروندان فلسطینی درخصوص زندگی کریمانه ادامه می‌دهد.

دیدارهای الاحمد در مصر مثبت خوانده شده و طبق آن قاهره شاهد سلسله دیدارهای مصری – فلسطینی و فلسطینی – فلسطینی برای رسیدن به اتفاق نظر ملی پیرامون همه مسائل مورد مناقشه خواهد بود.

طرف‌های مصری که بر پرونده آشتی ملی نظارت دارند دوست دارند این پرونده در کنار پرونده برقراری آتش‌بس موقت پیشرفت داشته باشد از این رو بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل میانجی‌گری می‌کند تا با پایان یافتن روند آشتی داخلی، دولت فلسطین طرف ناظر بر اجرای آتش‌بس باشد.

همچنین درخصوص رایزنی‌های کنونی برای دستیابی به آتش‌بس بلندمدت با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل روز دوشنبه یک هیئت بلندمرتبه از جنبش حماس وارد قاهره شد و پاسخ این جنبش درخصوص پیشنهادهای ارائه شده را به مصر تحویل داد.

طبق گزارش‌های اسرائیل صالح عاروری، رئیس این هیئت پیام روشنی را به سازمان اطلاعات مصر داد مبنی بر اینکه این جنبش توقف راهپیمایی‌های بازگشت در مرز با اراضی اشغالی و توقف فرستادن بالن‌های آتش‌زا را تا زمان رفع کامل محاصره غزه رد می‌کند.

هیئت حماس همچنین درخصوص پیشنهادهای آشتی ملی با جنبش فتح دیدگاه‌هایی دارد.

در مقابل رژیم صهیونیستی هنوز درباره نشست‌های شورای کابینه کوچک که روز دوشنبه برگزار شد و به بررسی پرونده تحولات غزه از جمله پیشنهادها برای بازگرداندن آتش‌بس موقت اختصاص داشت، هنوز اظهارنظری نکرده است.

پیشتر یکی از اعضای شورای کابینه کوچک اسرائیل گفته بود در صورت ادامه آتش‌بس باید فرصتی برای دستیابی به حل و فصل و تفاهم در غزه داده شود.

گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس هم روز یکشنبه اسرائیل را نسبت به انجام هرگونه اقدام احمقانه هشدار داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.