طی سه هفته اخیر، مذاکرات میان نمایندگان دولت مرکزی سوریه از یک سو و شبه نظامیان کرد و ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) به طور فشرده در حال برگزاری است. پیشرفت در مذاکرات کردها و دولت مرکزی به قدری بود که هفته گذشته، برخی رسانه‌ها و کارشناسان از توافق قریب الوقوع میان دمشق و قسد برای بازگشت ارتش سوریه به شرق و شمال شرقی کشورشان خبر دادند. در این شرایط یکی از دیپلمات‌های آمریکا به سرعت به شمال سوریه رفت تا مانع پیشرفت بیش‌تر مذاکرات شود!

به گزارش منابع آگاه، پنجشنبه هفته گذشته ویلیام روباک سفیر سابق آمریکا در بحرین به شهر عرب‌نشین «الطبقه» واقع در شمال غربی استان رقه رفت تا با سران قسد در مورد آینده این مناطق گفتگو کند. او در سفر به طبقه، دست کم با اعضای شورای محلی قانونگذاری (پارلمان محلی) و شورای فدرال اجرایی طبقه دیدار و نسبت به استمرار حضور و حمایت پررنگ آمریکا از قسد طی یک سال آینده اطمینان داده است. او همچنین به شهرهای حسکه و رقه رفته تا در دیدار با نمایندگان مختلف قسد مواضع خود را تکرار کند. پس از آن به پادگان ارتش آمریکا در منطقه «خراب العشق» بازگشت تا دور از انظار شهروندان سوری به فعالیت‌های فتنه‌انگیزانه خود علیه تمامیت ارضی و ثبات در سوریه ادامه دهد!

دقت در شهرهایی که روباک به آن‌ها سفر کرده می‌تواند نکات مهمی را بازگو کرد. او به جای سفر به «کوبانی»، «رأس العین» و «تل ابیض» که اصلی‌ترین دفاتر سیاسی قسد در آن قرار دارد؛ به شهرهای بزرگ عرب‌نشین تحت سیطره قسد سفر کرده است. این موارد نشان می‌دهد آن‌ها به شدت نگران توافق شخصیت‌های متنفذ محلی در مناطق عرب‌نشین تحت سیطره قسد هستند؛ زیرا اخبار پراکنده نشان می‌دهد عشائر عرب خواستار بازگشت ارتش سوریه به مناطق تحت کنترل خود شده‌اند.

یکی از منابع کردی در مورد این سفر می‌نویسد: «روباک در جلسه با اعضای شورای قانونگذاری و شورای اجرایی طبقه تأکید کرد که ترامپ دستور داده تا زمانی که احتمال بازگشت داعش وجود داشته باشد؛ نیروهای آمریکایی و ائتلاف در مناطق تحت سیطره قسد در سوریه باقی بمانند. او همچنین از برنامه‌های بلندپروازانه برخی کشورهای عربی و منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در جهت بازسازی شرق سوریه خبر داد.» این موارد نشان می‌دهد اصلی‌ترین نگرانی واشنگتن در مورد مذاکرات میان قسد و دمشق است؛ اما دیپلمات آمریکایی ترجیح داده به صورت مستقیم در مورد این موضوع صحبت نکند!

لازم به ذکر است که مذاکرات میان قسد و دولت مرکزی سوریه طی سه هفته اخیر از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است. مهم‌ترین موضوع مطرح شده در مذاکرات، سرنوشت مناطق تحت سیطره قسد است. دمشق به مقامات قسد تأکید کرده که نیروهای خارجی نامشروع باید خاک سوریه را ترک کنند و در مقابل مقامات قسد نیز با مطرح کردن مطالبات سیاسی خود تأکید کرده‌اند که قصد نبرد با ارتش و ملت سوریه را ندارند و ترجیح می‌دهند از طریق مذاکرات سیاسی خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

در همین راستا «الهام احمد» که ریاست هیئت نمایندگی قسد را در این مذاکرات بر عهده داشت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ما با دمشق بر سر تشکیل کمیسیون‌های مشترک توافق کردیم. این کمیسیون‌ها باید ساز و کار و قوانین حکمرانی در مناطق تحت سیطره ما را بنویسند. سقف مطالبات ما حفظ تمامیت سوریه ذیل یک نظام فدراتیو است تا مردم هر منطقه بتوانند سرنوشت خود را در چهارچوب ساختار کلی کشور سوریه در دست بگیرند.»

بسام اسحاق یکی از اعضای هیئت نمایندگی قسد نیز با تأکید بر این‌که طرفین در مورد حفظ امنیت و ثبات شرق سوریه اتفاق نظر دارند، اظهار داشت: «ما انتظار داریم به زودی به یک جدول زمانبندی دست یابیم تا به مرور ارتش سوریه به شرق کشور بازگردد. این جدول زمانی باید به صورتی تدوین شود که ضامن اجرای توافقات قبلی و اداره خودگردان مناطق باشد.»

بسام اسحاق که ریاست شورای آشوری‌های سوریه را بر عهده داشت و اکنون عضوی از ائتلاف سوریه دموکراتیک است، در پایان موضع خود را شرح داد: «ائتلاف ما علیه داعش جنگید و توانست پایتحت آن و بسیاری از مناطق دیگر را آزاد کند. تجربه نشان داد که بازگشت به فضای پیش از ۲۰۱۱ نه ممکن است نه مطلوب؛ لذا باید قانون اساسی جدید برای کشور طراحی کرد. مهم‌ترین ویژگی این قانون اساسی باید حمایت از اقلیت‌ها و اداره خودگردان مناطق باشد؛ زیرا دیگر مدل دولت مرکزی مقتدر با ویژگی‌های جامعه سوریه همخوان نیست و می‌تواند مولد بحران باشد.»

با توجه به توضیحات فوق می‌توان گفت مهم‌ترین نگرانی واشنگتن، توافق قسد با دمشق است؛ زیرا مقامات قسد اعتقاد دارند دیر یا زود کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آن مجبور به ترک سوریه خواهند شد و به همین علت قسد تلاش می‌کند تا پیش از خروج آمریکا از سوریه، با دمشق به توافق برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.