انوشیروان محسنی‌ بندپی(سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در همایش"تامین مالی بنگاه های خرد" که با حضور عیسی منصوری (معاون توسعه اشتغال وزارت کار) صبح امروز (۲۳ مرداد ماه) در مجوعه تلاش برگزار شد، گفت: برای هر فردی که در این نظام زندگی می‌کند این سوال مطرح است که مسولان برای اشتغال، تامین معیشت، ظهور و به‌روز رساندن استعدادهایش در کشوری که استعدادهای بسیار ارزشمندی دارد، چه نقشه راهبردی را طراحی کرده‌اند؟

وی ادامه داد: درست است که اشتغال برای معیشت است ولی واقعیت این است که یک ارضای درونی و یک احساس رضایتمندی را در آحاد جامعه ایجاد می‌کند و مفید به فایده بودن فرد در جامعه را نشان می‌دهد که چه‌مقدار می‌تواند نقش آفرینی کند.

سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما در بعد فردی چه مقدار ظرفیت، توانمندی و استعداد داریم؟ متاسفانه نتوانسته‌ایم برای این استعدادها، ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌ها را در یک برنامه راهبردی و استراتژیک در کلیه زمینه‌ها که مهمترین آنها اشتغال است، یک راه اساسی و اصولی طراحی کنیم.

محسنی‌ بندپی افزود: توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک ازجمله مهمترین مولفه‌ها و دغدغه‌های کشورهای در حال توسعه است زیرا کشورهای توسعه یافته این مسیر را طی کردند و اثرات آن را در رشد اقتصادی و بالندگی خود دیده‌اند. ولی در کشورهایی نظیر ایران، تاکنون نتوانسته‌ایم این مولفه‌ها و این دغدغه‌ها را از مسیر برداریم.

وی در ادامه گفت: اگر در بررسی ساختار صنعت کشورهای در حال توسعه نگاهی داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم مملو است از بنگاه‌ها اما بدون اقتصاد پایدار به زنجیره ارزش و همین دلیل آسیب‌پذیری ما است.

محسنی بندپی خاطرنشان ساخت: در ۱۰-۱۱ سال قبل مجلس ۹۰۰ میلیارد تومان یا بیشتر  برای بنگاه‌های زودبازده اعتبار تصویب کرد، ولی چون این حلقه علمی و تخصصی و کارشناسی را نه در زنجیره تامین و نه در زنجیره ارزش به خوبی طراحی نکردیم که منتج به خروجی ناموفق و آسیب‌پذیری بسیار ما در این زمینه شد.

وی ادامه داد: یک اقتصاد پایدار و تعریف کامل زنجیره ارزش می‌تواند این شرایط را برای ما به همراه داشته باشد که اشتغال‌های ما اشتغال‌های مولد، پایدار باشد. چند اشکال در کار ما وجود دارد، درست است که همیشه می‌گوییم که تامین منابع مالی شرط لازم است اما کافی نیست، واقعیت این است که قوه محرکه همه اقدامات، همه تلاش‌ها، همه فعالیت‌ها تامین منابع مالی است. همه ما مسولان دستگاه‌های اجرایی در زمان بودجه از هر فرصت، تلاش و توجیهی استفاده می‌کنیم تا اعتبارات خود را افزایش دهیم.

سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه بیان کرد: در فعالیت‌های اقتصادی هم به همین منوال است. منابع مالی نه‌تنها به عنوان قوه محرکه، بلکه به عنوان یک اصل کلیدی، اساسی و زیربنایی برای به چرخش درآوردن فعالیت اقتصادی مطرح است.

وی در این باره گفت: اشکالی که تا امروز در سیستم مالی ما وجود داشته و باعث عدم رشد، پویایی و بالندگی بنگاه‌های خرد و کوچک شده است، این است که ما بنگاه‌های خرد را با همان نگاه بنگاه‌های بزرگ صنعتی نگاه می‌کنیم، قواعد، مقررات و ضوابطی که برای آنها در نظر می‌گیریم برای بنگاه‌های خرد و کوچک هم در نظر می‌گیریم. درصورتی‌که فلسفه بنگاه‌های خرد و تامین مالی خرد اینگونه تعریف می‌شود که ما متقاضی را بی‌نیاز نماییم از ضمانت‌های بسیار زیاد و توجه‌مان به گروه‌هایی باشد که کم درآمد هستند اما استعداد و توانمندی در آنها وجود دارد.

محسنی بندپی تاکید کرد: در علم مدیریت می‌گویند مدیریت علمی است که شما با کمترین منابع و همه محدودیت‌هایی که  پیرامون شما وجود دارد اثربخشی کار شما افزایش پیدا کند. بنگاه‌های خرد و تامین منابع مالی بنگاه‌های خرد باید در همین راستا  تعریف شود و با همین نگاه باید دیده شوند.تجربه کشورهای موفق نیز در همین زمینه است.

وی در این رابطه گفت: در اینجا مثالی از بهزیستی عنوان می‌کنم در مسایل اجتماعی و بحث اعتیاد ما به پیشگیری و درمان توجه کردیم اما حلقه آخر که حلقه جامعه‌پذیری و توانمندسازی این افراد بود را فراموش کردیم. سالها تلاش کردیم اما متاسفانه این افراد مجددا و به سرعت به چرخه اعتیاد بازمی‌گشتند. این مورد را به صورت اساسی و علمی یافتیم، مورد به صورت فرد به فرد دنبال کردیم. در اینجا هم همین است، علم میگوید شما زنجیره را  به هم پیوند و اتصال دهید تا خروجی شما خروجی مثبتی باشد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بانک جهانی در سال ۲۰۰۵ اعلام کرده اعتبارات خرد و تامین منابع مالی برای بنگاه‌ها باید یک اولویت باشد و روی آن بیشتر تبلیغ نمایید.

محسنی‌ بندپی در پایان تاکید کرد: این اطمینان و اعتماد را می‌دهم که ان‌شالله بتوانیم در تقویت همه‌جانبه و رفع موانع فعالیت بنگاه‌های خرد، که مهمترینش تامین منابع مالی است را برطرف نماییم و اشتغال را در یک مسیر بسیار درست و صحیح به سرانجام رسانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.