رییس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو، در سخنرانی تلویزیونی دوشنبه شب خود گفت که قیمت بنزین ونزوئلا که از یارانه سنگینی برخوردار است باید به سطح قیمت بین‌المللی افزایش یابد تا از ضرر سالانه چندین میلیارد دلار ناشی از قاچاق سوخت جلوگیری شود.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: بنزین باید به قیمت بین‌المللی فروخته شود تا قاچاق آن به کلمبیا و جزایر کارائیب متوقف شود.

ونزوئلا مانند اکثر کشورهای تولیدکننده نفت، چندین دهه است که بنزین را با یارانه بالا به عنوان امتیازی به مصرف‌کنندگان داخلی ارائه می‌دهد. اما قیمت‌های سوخت در این کشور علی‌رغم تورم خارق‌العاده آن که طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، امسال به ۱ میلیون درصد خواهد رسید، سال‌ها بدون تغییر مانده است.

این به این معنی است که حالا با قیمت یک فنجان قهوه، یک راننده می‌تواند حدود ۹۰۰۰ بار مخزن بنزین ماشین شاستی‌بلند کوچک خود را پر کند. رسانه‌های محلی خبر دادند که اخیرا میانگین قیمت یک فنجان قهوه با شیر ۲.۲ میلیون بولیوار یا حدود ۵۰ سنت بوده است.

قاچاقچیان به تجارت خود برای فروش مجدد سوخت به کشورهای همسایه، سرعت بخشیده‌اند.

مادورو گفت که دولت همچنان برای دارندگان کارت «سرزمین پدری» (یک کارت شناسایی دولتی برای ارائه امتیازهای مصرفی و ردیابی استفاده از خدمات اجتماعی)، یارانه مستقیم ارائه خواهد کرد.

او گفت این یارانهها تنها به آن دسته از دارندگان این کارت‌ها ارائه خواهد شد که در سیستم سرشماری خودرو که توسط دولت برگزار شد، ثبت‌نام کرده باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.