به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسه زبان رد اکسیون، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تحریم مقامات ترکیه و افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم، خشم مردم ترکیه را برانگیخته است و مردم این کشور خشم خود را با اقدامات گوناگون به نمایش می‌گذارند.

شهرداری شهر عشاق در استانی به همین نام در غرب ترکیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم گرفته است بودجه خود برای رسانه‌های اجتماعی را به حالت تعلیق درآورد تا مانع از آن شود که پول به جیب شرکت‌های آمریکایی نظیر فیسبوک، گوگل، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب برود.

نورالله جهان، شهردار شهر عشاق و از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرد حملات آمریکا بی نتیجه خواهد بود.

بسیاری از مردم ترکیه هم به درخواست اردوغان برای فروش طلا و ارز خود به منظور حمایت از لیر ترکیه پاسخ مثبت دادند. اعضای انجمن آنکارالیلار در دو روز پایانی هفته ۶۵ دستبند طلا، ۱۰۵ قطعه طلا، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو برای فروش جمع آوری کردند. حلمی یالمان، رئیس این انجمن با اشاره به اظهارات اردوغان گفت: ترکیه با جنگی اقتصادی رو به رو شده است و مردم باید هرکاری که در توان دارند برای حفاظت از لیر ترکیه انجمن دهند.

یالمان گفت: «اعلان جنگ اقتصادی از سوی ترامپ و سطح کنونی دلار بی تاثیر خواهد بود. ترکیه در نهایت پیروز خواهد بود. شما چه کسی هستید که بخواهید در اقتصاد ما مداخله کنید؟ ما مشاغل بیشتری ایجاد خواهیم کرد».

صادق کاراهان، رئیس فدراسیون هاکی ترکیه هم به دنبال درخواست اردوغان برای فروش ارز‌های خارجی خود اعلام کرد فدراسیون ۲۵ هزار یورو از حساب بانکی خود را به لیر ترکیه تبدیل کرد. کسانی هستند که پیش از این هم برای مبارزه با ملت ترکیه تلاش کرده بودند. همانند کسانی که برای کودتای پانزده ژوئیه سال دوهزار و شانزده و جرایم دیگر تلاش کرده بودند. هیچ کسی و هیچ چیز ملت ترکیه را شکست نخواهد داد.

رشاد قصاب، شهردار ریزه هم روز شنبه طلا‌های همسرش را در یک جواهری فروخت. وی گفت: این اقدام در همراهی با درخواست اردوغان است و ملت ترکیه همانند نبرد‌های پیشین بازهم پیروز خواهند شد.

تجار در سراسر ترکیه هم تدابیری برای حمایت از اقدامات دولت در جهت حمایت از لیر اتخاذ کردند. یک مغازه فروش چای در ارزنجان در شرق ترکیه اعلام کرد هرکس صد دلار بفروشد چای رایگان دریافت خواهد کرد. غیاث الدین چتینکایا، مالک شصت ساله این مغازه اعلام کرد در ابتدا قیمت یک لیوان چای را از یک لیر به پنجاه کروش ترکیه کاهش داد. وی بر سر در مغازه خود نوشته است " با وجود دلار و خائنان فرصت طلب، چای پنجاه کروش".

کمپین‌های سازمان یافته‌ای به راه افتاده است. در استان دوزجه در شمال غربی ترکیه، یک فروشنده تلفن همراه، یک نانوا، یک رستوران دار و یک آرایشگر اعلام کردند به افرادی که دلار، یورو و طلا‌های خود را بفروشند خدمات مجانی می‌دهند. برخی از این هم فراتر رفته اند. یک تاجر در استان شانلی اورفه در جنوب شرقی ترکیه صد اسکناس یک دلاری را آتش زد. حسن ایزول گفت: «همه ما می‌دانیم که جنبش فتح الله گولن در آمریکا از حمایت خارجی برخوردار است. همه ما باید میهن پرستی خود را به همه جهان به ویژه آمریکا نشان دهیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.