ائتلاف محور سنی که از پنج تن از رهبران برجسته سیاسی عرب اهل سنت شکل گرفته، بر آن نام محور ملی نهاده شده و خمیس الخنجر گفته است که هدف این محور، برنامه ریزی نوین سیاسی و اداری برای مرحله جدیدی در اداره کشور عراق است.

الخنجر از ذکر گروه های سیاسی عرب سنی همپیمان در این محور خودداری کرده اما اسامی رهبران آن را که به گفته او، هریک از آنها نماینده یکی از جریان های سیاسی عرب سنی در عراق هستند، فاش کرده است.

سلیم الجبوری رییس سابق پارلمان عراق، اسامه النجیفی معاون رییس جمهور و رهبر فهرست انتخابی القرار، جمال الکربولی رییس حزب الحل و رهبر فهرست انتخاباتی ائتلاف بغداد، احمد عبدالله الجبوری استاندار صلاح الدین و فلاح حسن زیدان وزیر کشاورزی به علاوه خمیس الخنجر مهمترین اعضای این محور سیاسی جدید هستند.

گرچه الخنجر یکی از اهداف این محور را مبارزه با فرقه گرایی در عراق عنوان کرده اما کارشناسان انحصار اعضای این محور را به یک طیف فرقه ای خاص (عرب های سنی)، نشانه پایبندی اعضای این محور به سیاست فرقه گرایی می دانند.

یکی از اعضای فهرست انتخاباتی &#۳۹;ائتلاف بغداد&#۳۹; به رهبری جمال الکربولی گفته است که این مجموعه سیاسی جدید به معنی یک ائتلاف سیاسی تثبیت شده نیست.

عمر هیگل افزوده است که این محور سیاسی فقط با هدف تفاهم با جریان های دیگر سیاسی در عراق بر سر مسائل مهم به منظور زمینه سازی برای تشکیل دولت آینده این کشور شکل گرفته است.

حذف عمدی تعدادی از رهبران سیاسی عرب سنی از این مجموعه، از موارد انتقاد آمیز به این ائتلاف جدید سیاسی است که به اعتقاد کارشناسان، بر شدت اختلافات بین جریان های سیاسی عرب سنی خواهد افزود.

نبود شخصیت هایی مانند صالح المطلک، محمود المشهدانی، احمد المساری، مشعان الجبوری، ایاد السامرایی، قتیبه الجبوری و چند چهره دیگر در این محور و جایگزین کردن افرادی مانند فلاح حسن زیدان یا حتی احمد الجبوری که جزو چهره های سیاسی ثانوی به شمار می روند به اعتقاد کارشناسان، حجم اختلافات سیاسی را بین رهبران سیاسی عرب سنی آشکار می کند. 

طبق گزارش ها آخرین نشست اعضای این محور سیاسی در ۳ مردادماه گذشته در امان پایتخت اردن با حضور &#۳۹;ثامر السبهان&#۳۹; مشاور وزیر خارجه عربستان سعودی در امور خلیج فارس برگزار شد.

رسانه های عراق در آن دوره نوشتند که السبهان برای تشکیل یک ائتلاف سیاسی عرب سنی در عراق تلاش می کند و به رغم اختلافات شدیدی که بین رهبران سیاسی عرب سنی عراق در این نشست ایجاد شد، اما السبهان کوشید بین آنها آشتی بدهد.

محور سیاسی جدید که در عراق شکل گرفته به اعتقاد کارشناسان، ترکیبی از رهبران سیاسی با گرایش های منطقه ای مختلف است که به دلیل اختلاف حامیان خارجی آنها در طول سنوات گذشته هرگز ، تفاهم بین آنها در داخل عراق نیز حاصل نشده است.

اسامه النجیفی به عنوان محور ترکی، خمیس الخنجر از محور سعودی – اماراتی و سلیم الجبوری جزو محور قطری و جمال الکربولی نیز به نزدیک بودن محور اردنی شهرت دارند.

هنوز رهبران سیاسی عرب سنی حذف شده از این ائتلاف سیاسی اعلام شده توسط خمیس الخنجر و همچنین گروه های سیاسی کرد و شیعه در عراق تاکنون نسبت به اعلام تشکیل این محور سیاسی با صبغه فرقه ای موضع نگرفته اند. 

خمیس الخنجر به حمایت از گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۴ شهرت دارد و نوارهای ویدئویی ضبط شده از وی وجود دارد که به کمک کردن به داعش اعتراف کرده است و برای همین در افکار عمومی عراق و خصوصا در بین عرب های سنی فاقد محبوبیت سیاسی است.

الخنجر به خاطر همین فقدان محبوبیت سیاسی ناچار شد در آخرین لحظات از شروع رای گیری در انتخابات اخیر پارلمانی عراق از نامزدی در انتخابات انصراف دهد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.