مطالبه‌گری مردم در فضای مجازی به نتیجه رسید و موجب واکنش‌های زیادی از سوی مسئولین وزارت بهداشت، سازمان مالیات و بعضا خود پزشک‌ها نیز شد.

برخی از پزشکان که در بیماستان‌های خصوصی و یا دولتی فعالیت می‌کنند، موافق وجود کارتخوان بوده و اغلب پزشکانی که در مطب‌های شخصی‌شان فعالیت می‌کنند همچنان در مقابل این مهم مقاومت می‌کنند.

واکنش وزارت بهداشت به این فرار مالیاتی از سوی پزشکان صرفا ابراز تاسف بود و سخنگوی این وزارتخانه در آخرین نشست خبری خود با بیان اینکه نبود کارتخوان ربطی به فرار مالیاتی ندارد گفته بود: به عنوان یک پزشک واقعا شرمنده‌ام که در شرایط فعلی که امکان تهیه کارتخوان بسیار آسان است، بعضی مطب‌ها کارتخوان ندارند.

استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان نیاز به قانون ندارد

البته حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، در حالی ارتباط وجود کارتخوان در مطب‌ها را با فرار مالیاتی رد کرد که چندی پیش در گفت و گوی خود با روزنامه شرق تلویحا این موضوع را تایید کرده و گفته بود: «ممکن است این‌طور باشد عده‌ای که نمی‌خواهند شفاف‌سازی مالیاتی داشته باشند، از این شیوه استفاده می‌کنند. اما مدتی است این موضوع مطرح شده و قراردادن کارت‌خوان در مطب پزشکان به مطالبه مردم تبدیل شده است»

با این وجود همه واکنش وزارت مربوطه به این فرار مالیاتی بزرگ صرفا در یک جمله ابراز تاسف خلاصه شد و استفاده نکردن از کارتخوان را به خلاء قانون مربوط می‌دانستند، در حالی که دکتر محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: «استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان نیاز به تصویب قانون ندارد، چرا که این امری بدیهی است که هر واحد فعال در حوزه درآمد و تجارت یا بازار که انتقال مالی دارند، باید برای شفافیت درآمدها از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و این یک قانون است»

مطالبه عمومی مردم در فضای مجازی، رییس امور مالیاتی استان تهران را نیز به واکنش وا داشته و درباره میزان مالیات پزشکان در تهران، گفت: «از میان حدود ۲۰ هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود»

نوری می‌گوید: «میانگین مالیات اعلام شده توسط پزشکان با درآمد بالا حدود ۱۷ میلیون تومان برای هر نفر بود در حالی که مالیات واقعی آنها بالغ بر ۷۶ میلیون تومان تعیین و تشخیص داده شده است.»

با مالیات محقق‌نشده، چه می‌شود کرد؟

طبق آخرین آخر اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور،  مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است که تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می‌شود. این یعنی پزشکان سالانه چیزی در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

جالب است بدانید به طور متوسط برای احداث هر تخت بیمارستانی چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه لازم است. یعنی در صورت تحقق کامل مالیات پزشکان می‌توان از محل درآمدهای آن دست کم هزار تخت بیمارستانی جدید به نظام سلامت کشور اضافه کرد و یا می‌توان کمبود تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در کشور برطرف ساخت و یا دهها اقدام دیگر که به سبب ارائه بهتر خدمات به بیماران و خود پزشکان می‌شود.

موارد تخلف را گزارش کنید

مردم عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مواردی که مصداق فرار مالیاتی است، آن را از طریق شماره تلفن ۱۵۲۶ و یا سامانه رسیدگی به شکایات به آدرس  www.intamedia.ir  به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهند و اطمینان داشته باشند که این اطلاعات موجب برخورد جدی‌تر با فراریان مالیاتی و گسترش عدالت مالیاتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.