اسپوتنیک در مطلبی نوشت: استفاده از قوانین نانوشته سال‌ها در چین متداول بوده است و منجر به دشوار شدن شرایط برای فعالیت شرکت‌های خارجی در این کشور شده است. یک اندیشکده آمریکایی هشدار داد اکنون که جنگی تجاری میان آمریکا و چین در حال آغاز است، پکن می‌تواند از این قوانین به عنوان سلاحی علیه واشنگتن استفاده کند.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد گام بعدی چین در مقابله به مثل علیه تعرفه‌های گمرکی آمریکا، می‌تواند به شکل اجرای قوانین نانوشته در قبال شرکت‌های آمریکایی فعال در چین اتخاذ شود.

بر اساس گزارش این اندیشکده، پکن طی چند سال گذشته، نزدیک به ۳۰۰ استاندارد امنیت سایبری ملی تعیین کرده است. این استانداردها نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در بازار چین را که بیشتر در زمینه تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار نقش دارند، مشخص می‌کنند. با این‌که این استانداردها عنوان «پیشنهادی» دارند، شرکت‌های خارجی که قصد همکاری با دولت چین و یا شرکت‌های وابسته به دولت این کشور را دارند، در حقیقت باید این قوانین نانوشته را رعایت کنند.

این مسئله می‌تواند ورود شرکت‌ها به بازار چین را دشوار کند، زیرا آن‌ها نه تنها باید محصولات خود را با این قوانین تطبیق دهند، بلکه باید اطلاعات حساس، نقشه‌ها و بخش‌هایی از کدهای منبع خود را برای پذیرفته شدن و کسب گواهینامه‌ها افشا کنند. در حالی که این مسئله برای شرکت‌های بومی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، شرکت‌های خارجی تمایلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس خود با مقامات چین ندارند.

در این گزارش همچنین آمده است استفاده از الفاظ مبهم در این استانداردها به پکن اجازه می‌دهد صدور مجوز برای شرکت‌های آمریکایی را به تعویق بیاندازد و یا به طور کلی رد کند. به این ترتیب، پکن می‌تواند از ورود شرکت‌های خارجی جدید جلوگیری کند و حتی موجب شود شرکت‌هایی که هم‌اکنون در این کشور فعالیت می‌کنند، از آن خارج شوند. این اندیشکده در گزارش خود آورده است این استانداردها ممکن است در مذاکرات بین واشنگتن و پکن به یکی از موضوعات مورد بحث تبدیل شود.

یکی از نویسندگان این گزارش در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان بی سی اعلام کرده است به نظر می‌رسد چین قصد دارد از این «سلاح مخفی» به عنوان اقدام متقابلی در برابر تعرفه‌های آمریکایی استفاده کند. با این حال، وی هشدار داد احتمال دارد این اقدام از جنگ تجاری فراتر برود، زیرا که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، تلاش برای بهبود قدرت امنیت سایبری کشورش را بسیار مهم‌تر از روابط تجاری خود با آمریکا می‌داند.

پس از آنکه واشنگتن با ادعای تجارت ناعادلانه با پکن که به وارد شدن خسارت به آمریکا منجر شده است برای تعدادی از کالاهای وارداتی چینی تعرفه گمرکی وضع کرد، روابط میان آمریکا و چین دچار تنش شد.

۱۴ ژوئن، ترامپ اعلام کرد برای ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی وضع کرده است. پس از آن، آمریکا در ماه ژوئیه تعرفه‌های گمرکی بیشتری را بر ۳۴ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی وضع کرد. کاخ سفید به تازگی تعهد کرده است از تاریخ ۲۳ اوت، بر ۱۶ میلیارد دلار محصول چینی تعرفه‌های ۲۵ درصدی گمرکی وضع کند. پکن نیز در مقابل اعلام کرده است به کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار، از جمله گاز طبیعی مایع و هواپیما، تعرفه گمرکی تعلق خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.