سفارت واشنگتن در بغداد با انتشار بیانیه‌ای درباره اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره موضع عراق درقبال تحریم‌ها علیه ایران توضیحاتی ارائه داد.

 سفارت آمریکا در عراق در بیانیه خود آورده است که پس از بررسی سوال و پاسخی که به آن داده شده بود، این توضیحات برای شفاف‌سازی ارائه می‌شود:

خانم سخنگو در پاسخ به سوال مذکور به تلاش‌ها برای حل‌وفصل مسائل باقیمانده میان دولت عراق و دولت منطقه کردستان اشاره کرده بود. وی در پاسخ به آن بخش از سوال در ارتباط با ایران نیز گفته بود کشورهای ناقض تحریم‌های واشنگتن مسئول دانسته خواهند شد.

همانطور که می‌دانید تحریم‌ها با دلار در ایران ارتباط دارد. همچنین همان‌طور که می‌دانید، نخست وزیر عراق گفته است که در تجارت با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد. بنابراین‌نقض تحریم اتفاق نمی‌افتد.

بنا بر این گزارش، سفارت آمریکا در بغداد تصریح کرد که نحوه پوشش این اظهارات در رسانه‌های عراقی مناسب نبوده است.

هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود به اظهارات اخیر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق که گفته بود، این کشور به تجارت با ایران ادامه خواهد داد، اما از دلار استفاده نخواهد کرد واکنش نشان داد.

نائورت در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: من این گزارشات را مطالعه کرده‌ام و شما از نگرانی‌های ما درباره ایران و تجارت با این کشور مطلعیم. ما به مسئول دانستن کشورهایی که تحریم‌هایمان را نقض می‌کنند ادامه خواهیم داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.