نشریه آمریکایی المانیتور در مصاحبه با مقامات ایرانی، فرانسوی و آمریکایی دخیل در ایجاد زمینه دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا، جزئیات بیشتری از ماجراهای حول و حوش این واقعه گزارش کرده است.

اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته بود که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شد؛ حدوداً یک ماه پس از بازگشت روحانی به ایران، رسانه‌های آمریکایی خبرهایی از تلاش‌ها برای برگزاری یک نشست دوجانبه بین روحانی و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌اش مطرح کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این خبرها را تأیید کرده و گفته بود: «چنین تمایلی توسط طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت.»

حالا المانیتور به سراغ مقام‌های دخیل در این ماجرا رفته و روایت کامل‌تری از ماجرا ارائه کرده است. برنامه از این قرار بوده که چند ساعت پس از سخنرانی ۲۸ شهریور ترامپ در مجمع عمومی، وی در یکی از هتل‌های نیویورک با همتای ایرانی‌اش دیدار کند.

ترامپ در آن سخنرانی گفت: «دولت ایران، پوشش مردم‌سالارانه بر روی یک رژیم دیکتاتور فاسد است. وقت آن است که همه دنیا برای پایان دادن به پیگیری طی طریق مرگ و تباهی از جانب رژیم ایران، به ما بپیوندند.»

تقاضای دیدار ابتدا از سوی مقامات وزارت خارجه آمریکا و با واسطه‌گری مقامات وزارت خارجه فرانسه، مطرح می‌شود؛ رابط ارسال پیام آمریکایی‌ها به رئیس‌جمهور ایران، کسی نبوده جز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور جوان فرانسه.

المانیتور به نقل از منابع خود نوشته که برخی از مشاوران ارشد روحانی که با وی به نیویورک رفته بودند «نه تنها پذیرا بلکه مشتاق دیدار بدون پیش‌شرط با مقامات آمریکایی» بوده‌اند.

یکی از مشاوران روحانی به خبرنگار المانیتور گفته بوده که «ما دوست داریم که دولت ترامپ آنچه ما برای گفتن از برجام داریم را بشنود؛ البته این تا زمانی است که آنها نامحترمانه رفتار نکنند.»

آنطور که خبرنگار المانیتور دیده، پس از رانده شدن سخنان همیشگی ترامپ علیه ایرانیان در مجمع عمومی سازمان ملل و به هنگام پایین آمدن وی از سکوی سخنرانی، یک مقام ایرانی که گویا در محل حاضر بوده، سر خود را به نشانه تأسف تکان داده و می‌گوید «خرابش کرد.»

یک مقام ایرانی پس از شنیدن مواضع ترامپ، به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفته: «این یک نمایش سرگرم‌کننده تلویزیونی نیست که ما بیاییم و در جلوی دوربین‌ها با هم دست بدهیم و بعد از آن بی‌مهابا روی آینده قمار کنیم.»

یکی از مشاوران روحانی البته اعتقاد داشته که به هرحال روزنه‌ای در روابط دوجانبه ایجاد شده و گفته: «از همه چیز که بگذریم، ۲ مقام عالی‌رتبه پس از سال‌های متمادی، مستقیماً با هم مذاکره کردند.» منظور این مشاور رئیس‌جمهور ایران، مذاکرات مستقیم «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی‌اش بوده است.

«غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل هم در این خصوص نظر داده و گفته: «رهبر (معظم انقلاب) ایران حتی گفته که اگر مذاکرات هسته‌ای خوب پیش برود، تهران پذیرای گزینه مباحثه با غرب در خصوص دیگر مسائل خواهد بود. آنها (دولت آمریکا) این شانس را داشتند ولی آن را خراب کردند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.