«سومیلا سوسیه » رقیب کیتا در این مرحله ۳۲.۸۳درصد آرا را کسب کرد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کشور مالی در آفریقا که هشتم مرداد برگزار شد، ۲۴ نفر نامزد شده بودند اما هیچ یک از نامزدها موفق به کسب حد نصاب آرا نشدند و در نتیجه انتخابات همچون سال ۲۰۱۳ به دور دوم کشیده شد. در دور دوم این انتخابات کیتا رییس جمهوری کنونی و سیسیه وزیر دارایی پیشین این کشور به رقابت با هم پرداختند.این دو نامزد در دور نخست انتخابات به ترتیب ۴۱.۴۲ و ۱۷.۸ درصد آرا را از آن خود کرده بودند.

تلویزیون رسمی مالی میزان مشارکت مردم در دور دوم این انتخابات را ۳۴.۵۴درصد اعلام کرد .مقام های مالی میزان مشارکت در دور نخست این انتخابات را ۴۲.۷۰ درصد اعلام کرده بودند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری در مالی از زمان سرنگونی «امادو تومانی توریه» رئیس جمهوری پیشین در سال ۲۰۱۲ در کودتای نظامی بود . بر اساس قانون اساسی این کشور، رئیس جمهوری برای مدت پنج سال انتخاب می شود.

کیتا ۷۳ ساله و سیسیه ۶۸ ساله پیشتر هم در انتخابات سال ۲۰۱۳ با هم به رقابت پرداختند و به دور دوم راه یافته بودند. آن زمان کیتا با کسب ۷۷ درصد رای ها پیروز شد . این سومین بار است که سیسیه در انتخابات به دور دوم راه می یابد . او در سال های ۱۹۹۲ و ۲۰۱۳ نیز به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مالی راه یافته بود.

سیسیه ببه تازگی در گفت و گو با رادیو «ار. اف. ای » فرانسه، کیتا را به تقلب در انتخابات و تلاش برای مهندسی کردن آن متهم کرده و گفته بود که علت اینکه نسبت به رقیبش کمتر رای آورده، تقلب است و نه اینکه او طرفداران کمتری داشته باشد. این اتهام زنی ها در حالی بود که نظام حاکم هرگونه تقلب در این انتخابات را رد کرده است.

برخی رسانه های محلی و منطقه ای فضای دور دوم انتخابات در مالی را سرد توصیف کردند و استقبال مردم از آن را ضعیف دانستند. این رسانه ها نوشتند که مردم معتقدند که پیروزی کیتا قطعی است . برخی دیگر علت استقبال ضعیف از آن را تهدید به حمله توسط گروه های تندرو ، بارانی بودن هوا و بی میلی مردم به دنیای سیاست دانستند. 

این انتخابات با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و با این حال تندروها رئیس یک حوزه رای گیری را در جنوب شهر «تمبکتو» کشتند. رسانه های منطقه ای اعلام کردند که ۳۶ هزار نظامی همراه با نیروهای سازمان ملل مسئولیت تامین امنیت این انتخابات را بر عهده داشتند، اما این سبب جلوگیری از وقوع خشونت ها نشد. در روستای «کینامی » در ۱۲۰ کیلومتری تمبکتو ، افراد مسلح مانع برگزاری انتخابات شدند .

تارنمای «مصراوی» پیشتر به شانس بالای موفقیت کیتا در این انتخابات اشاره کرد و نوشت : مالی هیچ گاه شاهد باخت یک رئیس جمهوری که برای دومین بار نامزد انتخابات شده، نبوده است. 

مهم ترین مشکل پیش روی رئیس جمهوری جدید، مسائل امنیتی و احیای توافقنامه صلح است که سال ۲۰۱۵ با گروه های «طوارق» مخالف دولت امضا شده بود.

تارنمای «مالی لینک» نوشت که طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، تندرو ها دست به ۹۳۲ حمله مسلحانه به مناطق مختلف مالی به ویژه در شمال و مرکز آن زدند که این رقم ، دو برابر حملات در مدت مشابه سال گذشته است. 

سازمان ملل نیز اعلام کرد که در سال جاری میلادی بیش از ۲۸۹ نفر در این کشور کشته شده اند. 

مالی از سال ها پیش با مشکل ناامنی، فعالیت گروه های تروریستی و درگیری میان این نیروها و نیروهای دولتی رو به رو است.

مالی که محصور در خشکی است، با وجود داشتن معادن طلا و اورانیوم، یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می رود. این کشور آفریقایی بیش از ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۹۰ درصد مردم آن مسلمان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.