در هفته‌ای که گذشت، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ضمانت تعاونی‌های روستایی خبر داد و گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای تعاونی‌های روستایی و تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان ضمانت برای زنان مولد در روستاها پیش‌بینی کرده است.

او در پاسخ به سوال ایسنا که از برنامه‌های وی درباره کارگران و اقشار آسیب‌پذیر پرسید، گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال را با جدیت دنبال می‌کنم و برای اقشار محروم و آسیب‌پذیر، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و کارگران وحداقل بگیران برنامه ویژه‌ای دارم.

انوشیروان محسنی بندپی، گفت: آقای رییس جمهور در آخرین مصاحبه تلویزیونی اعلام کردند که سیاستگذاری‌هایی در این باره در دست انجام است و اقشاری که نیازمند حمایت ویژه‌تری هستند، مورد حمایت قرار گیرند تا افزایش قیمت‌ها معیشت آن‌ها را دچار مشکل نکند.

ثبت‌نام ۴۰۰۰ تعاونی برای دریافت وام اشتغال روستایی خبر دیگری بود که از سوی معاون وزیر تعاون اعلام شد.

آنطور که کلانتری گفته حدود ۱۰۰۰ روستا طرح‌هایشان یا منعقد شده و یا موفق به دریافت وام شده‌ است و نزدیک به ۲۸۰ میلیارد تومان هم تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است. وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای ارائه طرح‌های اشتغالزا وجود ندارد، پیش‌بینی کرد: درصورت موفقیت طرح، تعاونی‌های روستایی تا سقف هزار میلیارد تومان از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به گفته وی در هر زمینه‌ای که ظرفیت‌های استانی اجازه بدهد، از رسته‌های دامداری و کشاورزی و شیلات و آبزیان گرفته تا محصولات دامی، پوشاک و فرش استفاده خواهد شد.

نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان ۴۰ درصد شد

یک کارشناس بازار کار نرخ بیکاری در زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: اگر ساختار اقتصاد کشور متحول شود، ظرفیت‌های بازار کار افزایش و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد.

حمید حاج‌اسماعیلی دلیل متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی و نیاز بازار کار را افزایش نرخ بیکاری و پایین بودن بهره‌وری دانست و گفت: در حال حاضر بازار کار کشور به اندازه کافی توسعه نیافته و همین امر یکی از عواملی است که به افزایش نرخ بیکاری در کشور دامن زده است درصورتی که اگر بازار کار به اندازه نرخ بیکاری توسعه می‌یافت، ظرفیت‌های بیش‌تری هم به کار گرفته می‌شد.

به گفته این کارشناس بازار کار، نامتناسب بودن عرضه و تقاضا در بازار کار ناشی از متحول نشدن ساختار اقتصاد کشور است و بیش‌ترین بحران بیکاری در گروه جوانان ۲۵ تا ۳۱ ساله است که نرخ ۲۸ درصد را نشان می‌دهد.

این هفته همایش تعاونی‌های دهداری برگزار شد و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، از پیش‌بینی معافیت مالیاتی در مناطق روستایی خبر داد. ابوالفضل رضوی گفت: کلیه واحدهای مناطق روستایی تا پنج سال مالیاتشان بر اساس صفر درصد محاسبه می‌شود که امتیاز بزرگی برای واحدهای اشتغالزا به شمار می‌آید.

وی از فعالیت ۳۴ هزار دهیاری در کشور خبر داد و گفت: ۳۶ درصد آنها را زنان و ۹۳ درصد را مردان مدیریت می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.