خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود با ژست حقوق بشری اعلام کرد ، لشکرهای ۳۳ و ۹۹ ارتش میانمار را به علت دست داشتن در پاکسازی‌های مذهبی و قومیتی و کشتار مردم روهینگیا تحریم کرده است.

در این بیانیه آمده که نظامیان میانمار علاوه بر ایالت راخین، محل سکونت مسلمانان روهینگیا، در ایالت‌های &#۳۹;کاچین&#۳۹; و &#۳۹;شان&#۳۹; ، حقوق گروه‌های اقلیت‌ را نقض کرده و در جریان جنگ داخلی، افرادی را به صورت خودسرانه بازداشت، شکنجه و اعدام کرده اند.

تحریم های روز جمعه آمریکا، چهار فرمانده ارتش این کشور را هم شامل می شود.

این برخورد دوگانه در شرایطی است که واشنگتن همچنان به همکاری با ارتش میانمار از جمله در قالب رزمایش های نظامی ادامه می دهد. 

از جمله آخرین موارد این همکاری ها، رزمایش آمریکایی «کبرا گلد» بود که فوریه (بهمن ماه ) گذشته با حضور مقام های نظامی میانمار به عنوان اعضای ناظر برگزار شد.

خشونت‌ها در میانمار که بنابر گزارش‌ها از سوی ارتش و غیرنظامیان مسلح سازمان‌دهی شده، سال گذشته به بهانه حمله مسلحانه گروهی از شبه نظامیان منتسب به اقلیت روهینگیا به چند پایگاه پلیس آغاز شد.

گزارش‌های متعدد نهادهای حقوق بشری نشان می‌دهد که پس از این حادثه، قتل عام مسلمانان و به آتش کشیده شدن روستاهای آن‌ها در میانمار شدت گرفت و صدها هزار نفر از این کشور گریختند.

بنگلادش و میانمار دسامبر گذشته میلادی توافقی برای بازگشت تدریجی پناهجوها امضا کردند؛ اما سازمان ملل هشدار داده است که شرایط همچنان برای سکونت روهینگیایی در میانمار مهیا نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.