به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که ونزوئلا به علت مشکلات اقتصادی با تورم روبرو است، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور، روز جمعه اعلام کرد حداقل حقوق را ۳۴ برابر می‌کند.

او در عین حال اعلام نکرد که این افزایش حقوق که در برنامه احیای اقتصادی دولت گنجانده شده است، از چه تاریخی به اجرا گذاشته خواهد شد.

رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا تصریح کرد حقوق با «پترو»، که ارز رمزی ونزوئلا است و کاراکاس تلاش می‌کند با استفاده از آن کمبود نقدینگی را جبران و با آثار و پیامد‌های منفی تحریم‌های اقتصادی آمریکا مقابله کند، شاخص‌گذاری خواهد شد.

به گفته مادورو هر پترو بر مبنای قیمت هر بشکه نفت ونزوئلا معادل حدود 60 دلار است.

او در سخنرانی خود که از رادیو و تلویزیون ونزوئلا پخش می‌شد، اعلام کرد: «من حداقل حقوق، مستمری بازنشستگان و حقوق پایه را بر پایه میانگین پترو که یک هزار و هشتصد بولیوار است، تعیین کردم. یکهزار و هشتصد بولیوار اسکناس جدیدی است که از روز دوشنبه با پنج صفر کمتر از آن چه امروز دارد، به چرخه پولی ونزوئلا اضافه می‌شود.»

کسری بودجه عمومی ونزوئلا در سال‌های اخیر موجب شد دولت مادورو برای جبران کسری بودجه و اجرای برنامه‌های اجتماعی خود، به حذف صفر از واحد پول ملی و تولید اسکناس‌های جدید روی آورد.

مطابق با بولیوار فعلی که در ونزوئلا مورد استفاده است، با تصمیم نیکلاس مادورو حداقل حقوق در این کشور از پنج میلیون و دویست هزار بولیوار (کمتر از یک دلار در بازار سیاه که بر اقتصاد ونزوئلا تسلط پیدا کرده است) به یکصد و هشتاد میلیون بولیوار (نزدیک به بیست و هشت دلار) خواهد رسید.

تنظیم حقوق در ونزوئلا که این بار ۳/۴۶۴ درصد است، برای پنجمین بار است که از ابتدای امسال در این کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.