به گزارش راشاتودی، آنکارا درباره پیشنهاد مسکو برای جایگزینی ارزهای ملی دو کشور به جای دلار چراغ سبز نشان داد. ترکیه هم طرح مشابهی را برای تجارت با چین و دیگر کشورها ارائه کرده است.

ابراهیم کالن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: ما درباره انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی نه تنها با روسیه و چین بلکه با دیگر کشورها بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. این فقط خواسته ترکیه نیست و دیگر کشورها هم واکنشی به حملات آمریکا دارند.

وی همچنین اضافه کرد: بسیاری از کشورها با استفاده از دلار به عنوان یک ابزار سیاسی و تهدید اقتصادی مخالف هستند و ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی در کشورها بسیار رو به رشد است.

بر اساس این گزارش ارزهای دو کشور روسیه و چین تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و هر دو این ارزها حدود نیمی از ارزش خود را از سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به رغم اقتصاد قوی‌شان از دست دادند.

روز جمعه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرد. فشارهای سیاسی و اقتصادی واشنگتن باعث شد لیر ترکیه بیشترین کاهش تاریخی خود را ثبت کند. اگرچه آنکارا هم پاسخ این تهدیدها را با تحریم محصولات وارداتی نظیر اپل، آیفون، خودرو، تنباکو و لوازم آرایشی و نوشیدنی‌های الکلی داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.