اردوغان که رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه هم به شمار می رود، در این کنگره که با شرکت بیش از ۶ هزار عضو این حزب و مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، افزود: ما تنها در مقابل خداوند و در زمان رکوع و سجده سر خم می کنیم و نگران تهدیدهای آنها نباشید.

وی با بیان این که &#۳۹;آنها تاکنون موفق به زانو در آوردن ما نشده اند و از این پس نیز موفق به این کار نخواهند شد&#۳۹;، اظهار کرد: ما ملت واحد، دولت واحد، دارای پرچم و وطن واحد هستیم و کسی نمی تواند ما را تجزیه و از هم جدا کند.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه به رغم تهدیدها با گامهای استوار به راه خود ادامه می دهد و از این پس نیز ادامه خواهیم داد.

روابط ترکیه و آمریکا در پی تنش به وجود آمده بر سر زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه، اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تحریم دو وزیر ترک و اقدام متقابل ترکیه و نیز اقدام آمریکا بر دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه و اقدام متقابل ترکیه در روزهای اخیر به شدت تیره شده است.

در پی این تحولات نرخ ارزهای خارجی به خصوص دلار در بازار ترکیه به شدت افزایش یافته و نگرانی هایی را در خصوص آینده وضعیت اقتصادی ترکیه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ۱۷ ساله شدن حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: این حزب جوان، پویا و با آینده روشن است و پیام های بزرگ و خوبی به دنیا دارد.

به گزارش ایرنا، امروز ششمین کنگره حزب عدالت و توسعه امروز با حضور ۱۰۰ هزار نفر از اعضای این تشکل سیاسی در حال برگزاری است.

در این کنگره رهبران و مدیران جدید حزب مشخص خواهند شد و قرار است در با نگاه جوانگرایی مد نظر اردوغان رهبر این حزب، ۴۰ نفر از اعضای شورای مرکزی حزب از میان جوانان زیر ۴۰ سال انتخاب شود. 

امروز همچنین به طور همزمان انتخابات رهبری و شورای مرکزی حزب عدالت و توسعه نیز برگزار می شود.

برای شرکت در کنگره ششم حزب عدالت و توسعه ترکیه، اعضای ۹ حزب فعال در ترکیه، ۴۱۴ مهمان خارجی، ۴۰۹ نماینده تشکل های مردمی، ۱۲۴ هیات و نماینده اعزامی از کشورهای مختلف، نماینده ۷۰ تشکیلات و موسسه خارجی و ۳۸ نماینده حزبی از کشورهای مختلف جهان دعوت شده اند.

همچنین ۵۲ نفر از سران کشورها به دعوت اردوغان رییس جمهوری ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه برای حضور در این کنگره دعوت شده اند.

محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه، محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع بین المجالس آسیایی و احمد علیرضابیگی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه نیز به نمایندگی از ایران در این کنگره حزبی حضور یافته اند.

در کنگره کنونی حزب عدالت و توسعه یکهزار و ۴۵۷ نماینده برای حضور در کادرهای رهبری در مرکز و در استان ها ثبت نام کرده اند و قانون حزب نیز در این کنگره با نظام جدید حکومتی ترکیه سازگار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه پس از کنگره امروز با اعضای ۵۰ نفره شورای مرکزی حزب تشکیل جلسه داده و کادر رهبری حزب را معرفی خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سال گذشته در پی اجرای مفاد همه پرسی تغییرات و اصلاح قانون اساسی ترکیه در جریان کنگره فوق العاده به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.

رجب طیب اردوغان، عبدالله گُل، ادریس شاهین، بینالی یلدرم، بلند آرینج موسسان حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۱ هستند.

این حزب که برای پر کردن خلاء یک حزب اسلام گرای میانه رو در ترکیه تشکیل شده، در انتخابات سال ۲۰۰۲ با کسب ۳۴.۳ درصد آرا و کسب بیش از ۳۶۴ کرسی قدرت را به دست گرفت و از آن تاریخ تا کنون حزب عدالت و توسعه، قدرت را در ترکیه در اختیار دارد.

در انتخابات اخیر مجلس و ریاست جمهوری ترکیه نیز این حزب توانست ۲۹۵ کرسی از ۶۰۰ کرسی مجلس ترکیه را به دست آورد و رجب طیب اردوغان رهبر و نامزد این حزب نیز توانست به عنوان رییس جمهوری ترکیه انتخاب شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.