کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل صبح امروز در سن ۸۰ سالگی در سوییس درگذشت. وی هفتمین دبیرکل سازمان ملل بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶میلادی ( ۱۳۷۶- ۱۳۸۵) بود.

کوفی عطا عنان در ۸ آوریل ۱۹۳۸ میلادی در شهر کوماسی کشور آفریقایی غنا چشم به جهان گشود. وی در کالج مک آلیستر اقتصاد را فرا گرفت و روابط بین الملل را در ژنو و مدیریت را در دانشگاه ام آی تی آمریکا آموخت. 

عنان در سال ۱۹۶۲ وارد سازمان ملل شد و در دفتر ژنو سازمان بهداشت جهانی مشغول به کار شد. وی از مارس ۱۹۹۲ تا دسامبر ۱۹۹۶ معاون صلح بانی پطروس غالی دبیر کل مصری وقت سازمان ملل بود. 

شورای امنیت، عنان را در ۱۳ دسامبر ۱۹۹۶ به دبیر کلی سازمان ملل برگزید و پس از تائید در مجمع عمومی نخستین دبیر کل سازمان ملل که از میان کارمندان آن برگزیده شده بود، شناخته شد. 

کوفی عنان در سال ۲۰۰۱ برای دومین بار به این سمت انتخاب شد و پس از وی در ۱ ژانویه ۲۰۰۷ بان کی مون کره ای جانشین او شد.

کوفی عنان پس از پایان خدمت در سازمان ملل، بنیاد کوفی عنان را به منظور مشارکت در توسعه جهانی تاسیس کرد.سازمان ملل واتحادیه عرب در سال ۲۰۱۲ وی را به نمایندگی خود در امور سوریه انتخاب کردند تا راه حلی برای مناقشه آن کشور بیابد. 

عنان پس از آنکه سازمان ملل نتوانست پیشرفتی در حل و فصل مناقشه سوریه حاصل کند، از این سمت کناره گیری کرد. 

عنان در سپتامبر ۲۰۱۶ به ریاست کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در بحران روهینگیا انتخاب شد و در ۱۵ اوت ۲۰۱۸ در یکی از بیمارستان های سوییس درگذشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.