العالم گزارش داد، در حالی که سفارتخانه عربستان سعودی در واشنگتن اعلام کرده بود ۱۰۰ میلیون دلار به گروه‌های فعال در شمال سوریه کمک کرده است، روزنامه «ینی شفق» ترکیه این اقدام را حمایت از شبه‌نظامیان کُرد و در تقابل با منافع آنکارا می‌داند.

روزنامه «ینی شفق» با متهم کردن عربستان سعودی به حمایت از گروه‌های تروریستی در شمال سوریه، نوشت: «این کمک‌های مالی به سمت شهرهایی مانند رقه که در تصرف نیروهای دموکراتیک سوریه است، روانه خواهد شد».

بخش بزرگی از نیروهای دموکراتیک سوریه را شبه‌نظامیان کُرد عضو «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) تشکیل می‌دهند.  شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه عمدتا تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و لوجستیکی آمریکا هستند. سفیر عربستان سعودی در آمریکا، اختصاص دادن ۱۰۰ میلیون دلار به شمال سوریه را نشانه همکاری نزدیک ریاض و واشنگتن اعلام کرده است.

آمریکا از دو سال پیش، علی‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی این کشور تحویل داده است. واشنگتن ادعا کرده بود شناسه این سلاح‌ها، ثبت شده‌ و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را رهگیری کرده و بازبستانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.