یک منبع فلسطینی آگاه بر مذاکرات در قاهره گفت، با وجود پایان یافتن دیدارهای مثبت میان گروه‌های فلسطینی و سازمان اطلاعات مصر، امضای توافق‌نامه آتش‌بس با اسرائیل به پس از عید قربان موکول شد.

این منبع تاکید کرد: دلیل این تاخیر عدم آمادگی کامل طرف فلسطینی برای امضای این توافق‌نامه است، ما همچنان در انتظار اعلام موضع جنبش حماس و برخی گروه‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هستیم که اعلام آن را در این باره به پس از عید موکول کرده‌اند.

منبع مذکور احتمال داد، هیئت‌های گروه‌های فلسطینی امروز (یکشنبه) قاهره را به مقصد غزه ترک می‌کنند تا پس از عید برای از سرگیری دیدارها و مذاکرات به منظور دستیابی به توافق با رژیم اشغال‌گر به مصر بازگردند که این توافق‌نامه در درجه اول به درد و رنج مردم تحت محاصره غزه پایان می‌دهد.

وی گفت، از جمله نکات مثبت موجود در این دیدارها توافق بر سر تثبیت آتش‌بس براساس توافق‌نامه ۲۰۱۴ میان مقاومت و اسرائیل است که تسهیلات اقتصادی گسترده‌ای را برای غزه به همراه خواهد داشت.

این منبع افزود، در این دیدارها بر موضوع گذرگاه آبی که از طریق جزیره قبرس نوار غزه را به دنیای بیرون مرتبط کند و اینکه این توافق بسیار ضروری است، تاکید شد.

وی درباره موانع موجود بر سر راه امضای توافق‌نامه آتش‌بس گفت، مهمترین این موانع تلاش رژیم اشغال‌گر برای دستیابی به آتش‌بس بدون پرداخت بهای سیاسی و تلاش تشکیلات خودگردان فلسطین برای برهم زدن معادله و به تعطیلی درآوردن این توافق‌نامه است.

منبع مذکور درباره طرح آشتی ملی فلسطین هم گفت، تشکیلات خودگردان به شراکت سیاسی با همه گروه‌های فلسطینی اعتقاد ندارد و به همین دلیل این طرح موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی درباره درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه با هدف حفاظت از ساکنان این منطقه گفت، این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته و از اساس مردود است زیرا گروه‌های فلسطینی حضور این نیروها را تجاوز و اشغال‌گری جدیدی خواهند دانست که دامن نوار غزه را گرفته است.

سازمان اطلاعات مصر هفته گذشته از همه گروه‌های فلسطینی خواسته بود برای انجام دیدارها و مذاکرات به منظور ارائه دیدگاه شفاف فلسطین درباره پرونده آتش‌بس با اسرائیل به قاهره بروند اما جنبش فتح به زمان این دیدارها اعتراض کرد، زیرا این دیدارها با نشست‌های شورای مرکزی ساف تداخل داشت.

خلیل حیه، معاون رئیس جنبش حماس در غزه روز جمعه در اظهاراتی گفت، تلاش‌های مصر، سازمان ملل و قطر برای توافق آتش‌بس با اسرائیل به مراحل پایانی خود رسیده است.

وی افزود، حرف و حدیث درباره این توافق‌نامه براساس تفاهمات ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که در روزهای آتی مراحل نیمه نهایی ترسیم توافق‌نامه امضا شده انجام خواهد شد.

حیه ادامه داد: ما خواستار آتش‌بس در غزه هستیم تا مردم در راحتی زندگی کنند و ما مبارزه را تا براندازی طرح آمریکایی "معامله قرن" ادامه دهیم، این طرح آمریکایی در قدس اشغالی و با هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل آغاز شد.

وی معتقد است، دولت کنونی فلسطین خود بخشی از دودستگی است.

از طرف دیگر، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین جنبش حماس را به دنبال تلاش‌هایش برای برقراری آتش‌بس با اسرائیل مورد انتقاد قرار داد و از این جنبش خواست دست از این کار بیهوده بردارد.

عریقات گفت، سخن از آتش‌بس میان یگ گروه فلسطینی و اسرائیل خط قرمز و از ممنوع شده‌هایی است که تاریخ به خود ندیده است.

وی تاکید کرد، سازمان ساف تنها مسؤول و سخنگوی ملت فلسطین برای مذاکره درباره هرگونه آتش‌بس با اسرائیل است نه گروه‌های فلسطینی.

وی گفت، خواستار تحقق طرح آشتی ملی فلسطین و پایان دودستگی است و در دل آن روند آتش‌بس کامل قرار دارد که توسط سازمان آزادی‌بخش انجام می‌شود همانگونه که توافق آتش بس در سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا رسید.

جنبش فتح نیز ادعا کرد، مذاکرات کنونی درباره آتش‌بس میان حماس و اسرائیل یک ضربه سنگین به ماهیت ملی فلسطین و موافقت ضمنی با طرح معامله قرن است.

فتح اعلام کرد: مذاکره با اسرائیل و غیر آن حق هیچ گروه فلسطینی نیست و مذاکره پیرامون مسائل مورد توجه ملت تنها از اختیارات ساف؛ تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است، این اقدام حماس ضربه‌ای بر ماهیت ملی، چشم‌پوشی از قدس اشغالی و حقوق ملت ماست.

اسامه قواسمی، سخنگوی فتح و عضو شورای انقلابی این جنبش نیز در نشست خبری روز شنبه گفت، ورود حماس در مذاکرات با اسرائیل و موافقت و اصرار آن برای نادیده گرفتن ساف تنها به معنای اجرای طرح سراسر ننگین آمریکایی- اسرائیلی است و هدف از این اقدامات در قالب کمک‌های انسانی تقویت حالت دودستگی، تبدیل آن به جدایی دائم و نابودی مستلزمات پایان دادن به اشغال‌گری اسرائیل در اراضی فلسطین و در راس آن قدس، پایتخت ابدی فلسطین مستقل است.

وی تاکید کرد، موضع فتح روشن است و تغییری نخواهد کرد و آن در قالب سیاست و از طریق ساف پایان دادن به وضعیت انسانی غزه و کرانه باختری و در راس آن قدس است، حل و اجرای طرح‌ها و پرونده‌های انسانی تنها به دست دولت و طرف‌های رسمی و نه به دست گروه‌ها و کمیته‌هاست که هدفشان بررسی طرح آمریکایی – اسرائیلی است و موضوع آتش‌بس یک موضوع ملی است نه حزبی.

قواسمی گفت، اولویت اتحاد و پایان دادن به دودستگی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.