دکتر سیدحسن هاشمی در نخستین نشست کمیسیون اجتماعی شدن نظام سلامت، اظهار داشت: اصل اجتماعی شدن نظام سلامت، مبتنی بر مشارکت است، یعنی مردم در اموری که به خودشان مربوط است، مشارکت کنند، اما متاسفانه در کشور این انگیزه کم است و مردم در این مقوله کمتر مشارکت می کنند، بنابراین نمی توان با اطمینان گفت، مدلی که در کشورهای غربی موفقیت آمیز بوده در کشور ما نیز با توفیق همراه است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اساسی مردم باید در تصمیم گیری های کشور مشارکت داشته باشند، افزود: در کشور ما باید زمینه های جلب مشارکت مردم در همه حوزه ها فراهم شود، به ویژه وقتی که مردم می توانند در آینده خود و فرزندان شان تاثیرگذار باشند، زمینه های آن باید بیش از گذشته ایجاد شود. در این شرایط است که میل و رغبت مردم  برای مشارکت در حوزه اجتماعی شدن سلامت افزایش می یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید با توجه به شرایط امروز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را مورد سنجش قرار داد، تصریح کرد: نمی توان بدون درنظر گرفتن گرفتاری ها و مشکلات مردم به ویژه در قشر فقیر، تصمیم گرفت یا برنامه ای را اجرایی کرد.

هاشمی گفت: در حال حاضر مردم برای امرار معاش خود دچار مشکل هستند، این مشکلات خصوصا برای گروه های آسیب پذیر جامعه بیشتر است، چنانچه از افزایش مرگ و میر، بیماری های غیرواگیر و بیماری های اعصاب و روان پیشگیری شود، پوشش بیمه ای کاهش پیدا نکند، در مورد تامین دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک و موادغذایی اولیه مشکلی ایجاد نشود، نقش خود را در SDH (عوامل اجتماعی موثر بر سلامت) به خوبی ایفا کرده ایم.

وی بیان کرد: منکر کارهای خوبی که انجام شده نیستم و معتقدم وزارت بهداشت در طول چند دهه گذشته به نسبت حمایت هایی که شده، خوب عمل کرده است. اقدامات خوبی هم توسط معاونت اجتماعی به انجام رسیده است، اما نگران این هستم که این اقدامات موسمی بوده و پایدار نباشند و در دوره بعدی، فرد دیگری با تعاریف جدید به ادامه کار بپردازد و اصل کار از بین برود.

هاشمی گفت: معتقدم که شاخص های عدالت در سلامت باید اندازه گیری شوند. این موضوع نمی تواند دغدغه سازمان برنامه و بودجه باشد، بلکه این امر از دغدغه های استانداری و وزارت کشور است، چراکه این دستگاه ها مستقیما با مردم در ارتباط هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشارکت وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی کشور در مورد شاخص های اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، افزود: وزیر کشور و معاونین مربوطه باید نسبت به اجتماعی شدن شاخص های سلامت حساس شوند و در مورد این موضوعات بیشتر کار کنند.

هاشمی عنوان کرد: بنا نداریم تا برای معاونت اجتماعی به صورت شبکه، ساختاری تدارک ببینیم و به صورت مویرگی شبکه ای در حوزه اجتماعی ایجاد کنیم، بلکه پزشک، پرستار و بهورز در هر نقطه از کشور باید یاد بگیرند که کار اجتماعی انجام دهند.

وی با بیان اینکه شکل دهی کانون های محله به عنوان جایگزین طرح های قبلی، موثرتر است، یادآور شد: کانون های محلات، بخشی از مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت است که می تواند کارهای خلاقانه ارزشمندی را رقم بزند، بنابراین همراهی وزارت کشور و محور قرار دادن شاخص های عدالت در سلامت با مشارکت سایر دستگاه ها، بسیار خوب است و چنانچه اقدامات ذکر شده انجام شود، هنر خود را به انجام رسانده ایم.

هاشمی در پایان با بیان اینکه کارکرد بهتر اجتماعی شدن سلامت، همکاری سازمانی و تنگاتنگ معاونت های وزارت بهداشت را می طلبد، خاطرنشان کرد: نباید بین معاونت ها مرزی وجود داشته باشد، مثلا معاونت بهداشت باید در کنار خود مقوله اجتماعی و درمان را هم داشته باشد. معاونت درمان نیز، بدون بهداشت نمی تواند کارکرد خوبی داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.