حامد مظاهریان ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی لرستان که در سالن اجتماعات بانک صادرات این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: خرم‌آباد از جمله شهرهایی است که در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید چراکه استعدادهای بالقوه بسیاری را برای بالفعل شدن دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد بزرگی زحمات زیادی را در یک دوره تاریخی برای لرستان کشیدند و اکنون زمینه‌ها برای جهش و پیشرفت این استان فراهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی نقش این وزارت را در توسعه لرستان حیاتی خواند و افزود: وظیفه وزارت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای جهش استان در زمینه‌های متعدد است.

مظاهریان بیان داشت: در زمینه مسکن بزرگترین تحولی که طی پنج سال گذشته اتفاق افتاد، تغییر نگرش به چگونگی تامین نیاز به مسکن در کشور بوده است.

وی تصریح کرد: امروز در حال تغییر از حالت عهده‌دار بودن دولت در ساخت مسکن و اینکه به عنوان مجری طرح‌های مسکن شناخته شود به سمت محدودکردن این نهاد اجرایی به بحث‌های سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت هستیم.

مظاهریان ادامه داد: دولت بهتر است پای خود را از کارهایی که بلد نیست همچون ساخت مسکن و تجارت خارج و در جاهایی دیگر که نیاز به حضور محکم دولت دارد شرکت کند.

وی بر توجه وزارت و معطوف کردن نگاه‌ها به بافت‌های میانی شهرها به جای بافت‌های حاشیه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی از پنج سال گذشته معطوف به این شده که به جای سرمایه‌گذاری در حاشیه شهرها به درون شهرها و بافت‌های فرسوده میانی آن توجه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بافت فرسوده و ناپایدار را یکی از معضلات شهرها عنوان کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری در بافت‌های میانی بخشی از نیاز شهر به مسکن در مکانی که هویت، زیرساخت و روبنای لازم را داشته، فراهم می‌شود.

مظاهریان ادامه داد: این تفسیر پذیرش عمومی دارد و در برنامه پنج ساله، بودجه سالیانه و همچنین سیاست‌های بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی توجه به اقشار متوسط و ارائه تسهیلات برای ساخت و یا خرید مسکن را سیاست دیگر وزارت راه خواند و اظهار داشت: در این راستا صندوق پس‌انداز یکم شکل گرفته و هر کسی که در این صندوق حساب باز کند می‌تواند ظرف یکسال دو برابر آن را وام بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: این طرح تا نیمه دوم سال گذشته روند مثبت و خوبی داشت به‌خصوص اینکه برای شهرهای میانی و کوچک تا ۸۰ درصد قیمت واحد مسکونی و در تهران تا ۵۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌داد.

مظاهریان تغییرات بازار سکه و ارز را بر به‌هم‌خوردن تعادل بازار مسکن موثر خواند و یادآور شد: این میزان از تسهیلات را که می‌توانست قیمت واحد مسکونی را پوشش دهد با این تغییرات کاهش یافت.

وی ادامه داد: تراکم خانوار در واحد مسکونی لرستان طی سال ۸۵ برابر با ۱.۱۳ بوده است، به این معنی که به ازای هر ۱۰۰ خانه ۱۱۳ خانوار وجود داشت حال اینکه این آمار در سرشماری سال۹۵ به ۱.۰۴ بهبود یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهر بخش زیادی از تحولات خود را مدیون نظام مهندسی است، گفت: طی سال ۸۵، ۶۰.۳ خانه‌های روستایی از مصالح با دوام ساخته می‌شد که در سال ۹۵ این میزان به ۸۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده که مدیون تلاش‌های مهندسین کشور است.

مظاهریان افزود: سازمان نظام مهندسی در طی دودهه تشکیل خود به نظر می رسد نیازمند تحول و نگاه به درون دارد تا بتواند فرایندهایی که مانع اهداف می شود را اصلاح نماید.

وی با بیان اینکه آگاهیم منافعی در سازمان نظام مهندسی مانع تغییرات می‌شود، یادآور شد: برنامه‌هایی که برای نظام اجرایی بخش ساخت و ساز شهری تدارک دیده شده برای یک دهه آینده تداوم مسیر و ایمنی آن را تضمین می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به انضباط شهری و نقش آن در توسعه جوامع اشاره و تصریح کرد: پدیده دو نقشه‌ای و ساخت و سازهای خارج از برنامه‌ریزی به طور قطع شهر را به یک نقطه بدون بازگشت تبدیل می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.