محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در این دیدار گفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی اوپک، همواره در مقام یکی از اعضای اصلی سازمان نقش مهم و سازنده‌‌‌‌‌ای را در راهبری اوپک ایفا و در اتخاذ تصمیمات مهم در این سازمان، بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما روابط بسیار تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت داریم و در روند ایفای وظایف سازمان، رایزنی با کشورهای عضو، از جمله ایران، از برنامه‌‌‌های اصلی ماست، اظهار داشت: حفظ استقلال اوپک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این سازمان باید همواره یک سازمان مستقل، فنی و غیرسیاسی باشد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نیز در این دیدار متقابلا بر اهمیت اوپک و نقش ایران در این سازمان تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاری را در جهت همگرائی میان اعضا برای رسیدن به اهداف اصولی این سازمان ایفا کرده است.

وی افزود: در وضعیت پرتلاطم فعلی در روابط بین‌‌‌‌الملل و بازار انرژی، مهم است که این سازمان با حفظ میراث و سرمایه گرانقدر خود که همانا استقلال و حرفه‌‌‌ای‌‌‌گری است، تلاش کند تا همچنان سازمانی غیرسیاسی بماند و اجازه ندهد برخی معدود کشورهای عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادامه داد: تصمیمات نشست وزرای اوپک باید به دقت توسط کشورهای عضو اجرا شده و این سازمان با پرهیز از پذیرش تفاسیری که مغایر با این تصمیمات است، بر حسن اجرای این تصمیمات توسط اعضا نظارت دقیق و کامل داشته باشد تا انحرافی در مسیر کلی سازمان ایجاد نشود. 

غریب‌آبادی به اقدامات یکجانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام، از جمله بازگرداندن روند تحریم‌‌‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشورمان، اشاره و خاطرنشان کرد: اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام با محکومیت شدید کشورهای مختلف در سطح جهان و سازمان‌های بین‌‌المللی روبه‌رو شده است.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری نمی‌‌‌‌‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و اصولا مجوزی هم از سوی اجلاس وزرا برای چنین اقداماتی صادر نشده و شرایط فنی سایر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی نیست.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.