کمتر کسی باور می‌کرد نخست وزیر عراق از پایبندی عراق به تحریم‌های علیه ایران سخن بگوید و اینکه نمی‌تواند به عنوان نخست وزیر عراق موضعی اتخاذ کند که به ضرر مردمش باشد. ایران در سال‌های گذشته آنچنان در کنار عراق ایستاده بود که شنیدن چنین سخنانی هم برای مردم ایران و هم دولتمردان باعث شگفتی بود. هرچند در توضیحی تکمیلی سخنان حیدرالعبادی تلطیف شد اما اظهارات نمایندگان مجلس عراق پس از آن نشان می‌داد سخنان العبادی چندان هم به دور از سیاست خارجی جدید عراق نبوده است. یک روز بعد از آن صحبت‌ها، محمود صادقی، نماینده تهران به آن واکنش نشان داد در صفحه توئیتر خود نوشت: «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸، ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند!» صادقی ساعتی بعد از یکی نمایندگان مجلس عراق جوابی تندتر گرفت و این بار حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ماجرا ورود کرد و گفت: عراق توان پرداخت غرامت جنگی ایران را دارد. انتظار ما این است که این موضوع اجرایی شود. 

 

دریافت غرامت ایران از عراق در شرایط کنونی مخالفان و موافقانی دارد؛ موافقانی که گفته‌اند وقتی دولتمردان عراق به فکر شهروندانشان هستند، چرا دولتمردان ما نباشند. آنها می‌گویند چگونه کویت باید غرامت ۴۷ میلیارد دلاری خود را با حمایت آمریکا از عراق دریافت کند اما درباره ایران کارشکنی وجود دارد و آمریکا اجازه پرداخت نمی‌دهد. مخالفان هم استدلال کرده‌اند عراق همسایه ایران است و بهتر است مناسبات دو کشور دوستانه بماند.

 

حیدر العبادی می‌خواست دل بعضی از گروه‌های سیاسی عراق را به دست آورد

 

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: ما باید بدانیم که بحث‌های بین ایران با همسایگان با صحبت‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود بسیار متفاوت است. البته بحثی که آقای العبادی در رابطه با تحریم‌ها علیه ایران مطرح کرد یک موضع‌‎گیری بود که به نظر می‌رسید ناشی از این باشد که جایگاه نخست وزیری‌اش خیلی تحت تاثیر انتخابات عراق قرار گرفته است و شاید می‌خواست دل بعضی از گروه‌های سیاسی را در عراق به دست آورد، ولی اظهارنظرهای بعدی نشان داد که موضع‌گیری‌اش را تصحیح کرده است.

 

او افزود: در حال حاضر ایران بیشترین ارتباطات بازرگانی خود را با عراق دارد. تاثیرگذاری که ایران بر روی عراق دارد به هیچ عنوان قابل انکار نیست؛ بنابراین نباید روابط ایران با عراق آسیب ببیند آن هم در شرایطی که تحریم‌ها علیه ایران در حال شکل‌گیری است. ایران باید بهترین روابط بین‌المللی را با همسایگان خود به عنوان درگاه‌هایی که می‌توانند بسیاری از تاثیرات تحریمی را برای مردم ما خنثی کند، داشته باشد.

 

گرفتن غرامت جنگی از عراق، نیاز به کارِ کارشناسی بیشتری دارد

 

نماینده فسا تصریح کرد: ایران از عراق، غرامتی بابت آن هشت سال جنگ طلبکار است و این حق برای کشورمان محفوظ می‌باشد اما اینکه کی و در چه شرایطی باید این حق را پیگیری کنیم یک موضوع دیگر است که نیاز به کارِ کارشناسی بیشتری دارد. 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر کارشناسی چگونگی دریافت غرامت جنگی از عراق گفته است: در شرایط کنونی اگر این بحث را راه بیندازیم تا حدودی روابط دو کشور به مشکل برمی‌خورد و ما نباید دنبال دعوا باشیم.

 

جمالی در پایان گفت: باز هم باید تاکید کنم غرامت جنگ، طلبِ به حقِ کشور ما است ولی برخی دوست دارند ما با کشورهای همسایه درگیر شویم. امروز شرایطی نیست که در این رابطه طرح موضوع کنیم. معتقدم با اختلافات موجود بین ایران و آمریکا، عراق به هیچ وجه به سمت آمریکایی‌ها نخواهد رفت. 

 

مبلغ غرامت جنگی که عراق باید پرداخت کند، رقمی معادل ۱۰۰۰ میلیارد دلار است، با اینهمه در آخرین بررسی این رقم به ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. پیش از این کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از اظهارات جلال طالبانی که گفته بود بدهی عراق به صورت ناعادلانه به این کشور تحمیل شده، موضوع غرامت ایران به عراق را به صورت جدی‌تر پیگیری کرده بود و در طرحی روند کارشناسی شده پرداخت‌ها نیز مشخص شده بود. البته این طرح هیچگاه عملی نشد و کارشناسان اینگونه تحلیل کردند که از یک‌سو کارشکنی‌های آمریکا و از سوی دیگر عدم وجود عزم جدی برای دریافت غرامت توسط ایران عواملی بوده که باعث شده این طرح به سرانجام نرسد

 

در حال حاضر صادرات روزانه نفت خام عراق به حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که تقریبا ۱ میلیون بشکه از میزان صادرات نفت خام ایران بیشتر است. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.