«نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان در نود و نهمین سالگرد استقلال افغانستان روابط دو کشور را بسیار خوب و رو‌ به‌ جلو توصیف کرد.

وی گفت: روابط ۲ کشور همیشه دوستانه و خوب بوده و در سالیان اخیر در همه عرصه‌ها پیشرفت زیادی کرده و رو به جلو است. در سال گذشته شاهد تشکیل ۵ کمیته مشترک بین ایران و افغانستان بودیم که این کمیته‌ها در همه عرصه‌های همکاری‌ فعالیت می‌کنند و تاکنون جلسات متعددی را در کابل و تهران داشته‌اند.

نصیر احمد نور افزود: در آینده در نتیجه توافقاتی که این کمیته‌ها به آن می‌رسند، یک سند جامع همکاری‌های بلندمدت بین ۲ کشور تهیه شده و پس از نهایی شدن به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان می‌رسد. باید گفت که تقریبا هیچ هفته‌ای نیست که شاهد ورود یک یا چند هیات در سطوح عالی و متوسط از جانب هر دو کشور نبوده باشیم که این خود نشانگر روابط خوب و رو به جلوی دو کشور است.

سفیر افغانستان در تهران در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز خاطرنشان کرد: در حوزه حق‌آبه هیرمند هیچ مشکلی وجود ندارد. افغانستان هیچگاه به حق‌آبه هیرمند آسیبی نرسانده و در گذشته نیز در این مورد معاهده‌ای بین ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ منعقد شد و براساس آن دو کشور همواره بر پایبندی خود به این معاهده اصرار داشته‌اند.

وی با اشاره به خشکسالی‌هایی که در سالیان اخیر در ایران و افغانستان بوجود آمد، گفت: گاهی پیش می‌آید که دو کشور دچار خشکسالی می‌شوند و الان نیز افغانستان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند مانند آنچه که در ایران در گذشته رخ داد. اما در افغانستان خشکسالی‌ها به مراتب بیشتر است، به طوری که اهالی بسیاری از مناطق مجبور به کوچ شده‌ و احشام و دام‌های زیادی تلف شدند. افغانستان تا به امروز حق‌آبه را کاملا رعایت کرده و آمار و ارقام نشان می‌دهد که همیشه چند برابر حق‌آبه آب به داخل ایران آمده است.

نور همچنین در مورد وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران نیز تصریح کرد: یکی از کارهای کمیته‌های ۵ گانه مربوط به اتباع و مهاجران است. توافقاتی در این خصوص با مقامات ایرانی صورت گرفته و آنها موافقت کردند که تردد و اقامت و حضور در ۲ کشور به‌شکل قانونمند باشد. این روند ادامه دارد و بر اساس موافقت‌نامه‌ها سفارت افغانستان در تهران شبانه روز در تلاش است تا با همکاری ایران و از طریق صدور پاسپورت‌های الکترونیکی روند قانونمندسازی اتباع افغانستانی را ادامه دهد. البته باید گفت که این موضوع تا حد زیادی انجام شده و درحال اجراست.

وی در خصوص تحریم‌های اعمال شده بر ایران و تاثیر آن بر روابط خارجی این کشور با کشورهای خارجی و بخصوص افغانستان، نیز تاکید کرد: ایران برای افغانستان بعنوان یک همسایه بسیار بزرگ اهمیت زیادی دارد. همسایه دائمی است و روابط افغانستان با ایران ازلی و ابدی است. این مسائل بیرونی بر روابط ۲ کشور تاثیری نمی‌گذارد و افغانستان تا آنجایی که در توانش است و از آنجایی که به روابط خود با ایران اهمیت می‌دهد این همکاری‌ها را با ایران همچنان ادامه می‌دهد. تحریم‌ها در گذشته نیز تاثیری بر روابط ایران و افغانستان نگذاشته است.

نصیر احمد نور با اشاره به سفر هیات‌های افغانستانی به ایران نیز گفت: حدود یک‌ماه دیگر هیاتی بلند پایه سیاسی امنیتی از افغانستان برای دیدار و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.