سید حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در نشست «بحران‌های پیش‌روی ایران و نقش حاکمیت، نهادهای مدنی و مردم در عبور از آن» که به همت حزب ندای ایرانیان که امروز (۲۹ مرداد) برگزار شده بود، گفت: درباره وضعیت فعلی و آینده کشور که باعث نگرانی همه دلسوزان کشور است، چند مسئله با هم تجمیع شده‌اند. اول این که تیپ اصلاح‌طلبان و میانه‌روها که مظهر آنها آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود معتقد بودیم نباید کشور را برای همیشه در وضعیت ناامن و لبه پرتگاه نگهداریم. ادامه طولانی مدت بحران و تنش‌ها در روابط خارجی ایران و نگهداشتن کشور در نقطه ناامن مصلحت نبود. ما معتقد بودیم با مذاکره و تعامل با دنیا می‌توان مشکلات را حل کرد.

مرعشی افزود: متناسب با این دیدگاه رئیسی جمهوری انتخاب شد که این سیاست را در پیش گرفت و بیش از نیمی از زمان آقای روحانی صرف رسیدن به برجام شد. در آن سو در آمریکا نیز اتفاقاتی افتاد و ترامپ سر کار آمد.

وی ادامه داد: با این اتفاق در آمریکا ما که خواهان مذاکره بودیم، می‌گوییم مذاکره به بن‌بست رسیده، و مذاکره با کشوری که اقتصاد دنیا را در دست دارد به هم خورد و الان دربرابر کسانی که می‌گفتند نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد، حرف روشنی نداریم. مهمترین چالش روحانی فروریختن ساختار فکری و سیاسی دولت است.

مرعشی خاطر نشان کرد: تحریم‌های جدید هرچند از جانب سازمان ملل و قانونی نیست، ولی با سیستم هوشمندی پشتیبانی می‌شود و با تیم کینه‌توز مصمم گسترش پیدا می‌کند و امروز هنوز که اعمال نشده اثرات آن را بر روی کشور می‌بینیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان این که نظام در شرایطی است که هیچ کدام از مسئولان یکدیگر را پشتیبانی نمی‌کنند، گفت: در شرایط فعلی تفرقه و تشتت در نهادهای حکومتی بی‌نظیر است، ما تجربه جنگ و شرایط سخت را داریم ولی در گذشته به این مقدار تشتت در نهادها نبود.

مرعشی خاطر نشان کرد: مجلس می‌گوید چند ماه پیش از آقای روحانی برای حضور در مجلس دعوت کردیم ولی او حاضر نشده. مگر رفتن به مجلس چه کار سختی است، مگر نمایندگان چه مسئله‌ای دارند که رئیس جمهور ندارد. سیاست خارجه، بانک و قاچاق از مسائل مشترک دولت و مجلس است. نماینده مجلس چه سوالی می‌خواهد بپرسد که جواب آن را نمی‌داند.

وی افزود: وقتی ترامپ با نتانیاهو و بن‌سلمان سعی در «به زمین زدن ایران» دارند، نماینده‌ها و کسانی که آنها را از پشت اداره می‌کنند آیا این وضع را نمی‌فهمند؟!

مرعشی با بیان این که یکی از مسائلی که امروزه با آن روبرو هستیم بی‌اعتمادی مردم است، ادامه داد: ترامپ در آمریکا بی‌اعتبار است و در داخل کشورش نیز درگیر است، حالا او یک سند بین‌المللی را به هم زده و می‌گوید می‌خواهم فروش نفت ایران را به صفر برسانم، رئیس جمهور ما نیز چه درست و چه غلط برای او رجز خوانده است. این موضع رئیس جمهور موافقان و مخالفانی داشته است. این مقدار فاصله مردم با نظام بی‌نظیر است. در این شرایط که بخواهیم گفت‌وگو و یا مقاومت کرده و یا از راه دیگری برای حل مشکلات استفاده کنیم باید متحد باشیم و راهی غیر از این وجود ندارد.

وی افزود: تا ۵ ماه پیش خانواده‌های قشر متوسط به پایین جامعه نمی توانستند دخل و خرج خود را جور کنند، ولی امروزه تورم ۵۵ درصد را می‌بینیم. مردم باید چه کنند؟ فساد و سوء استفاده را نیز باید اضافه کنیم. بی‌مسئولیتی فوق‌العاده‌ای در نهادهای حکومتی و بخش خصوصی وجود دارد.

مرعشی خاطرنشان کرد: آقای روحانی قبل از سال ۹۶ مقبولیت داشت و در انتخابات محبوب شد و من فکر می‌کردم این محبوبیت به درد کشور خواهد خورد ولی دیدیم کمتر از ۷ ماه به حداقل رسید و سرمایه مهم اجتماعی ۲۵ میلیون رای از دست رفت.

وی در پایان اظهار داشت: امروز چیزی مهمتر از مردم نیست، یکبار دیگر باید در برابر مردم تواضع کرده و اشتباهات خود را بپذیریم. باید با مردم آشتی کرد و آنها را به صحنه برگرداند تا با همراهی آنها بتوان از این شرایط عبور کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.