‌محمود دیانتی در گفت و گو با ایسنا- ‌اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته به سبب وزش بادهای موسمی بر روی دریای عمان، دریا مواج شد و ارتفاع موج به ۳۴۰ سانتی‌متر رسید‌.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی روزهای آینده نیز دریای عمان مواج و متلاطم است، گفت: در این مدت علاوه بر وزش باد و مواج بودن دریا، بنادر جنوب استان با پدیده گردوغبار مواجه و برخی نقاط مه آلود خواهد شد. دمای چابهار نیز در این مدت در گرمترین و سردترین لحظات به ۳۲ و ۲۷ درجه سلسیوس خواهد رسید‌.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه امروز نیز باد و گردوخاک بخش‌های شمال استان را فرا گرفت، افزود: لحظاتی قبل به سبب وزش باد شدید و گردوغبار گسترده دید افقی در شهر زهک به ۵۰۰ متر کاهش یافت‌.

دیانتی تصریح کرد: در زابل نیز دید افقی به ۱۲۰۰ متر رسید و کیفیت هوا را به شدت کاهش داد. تا این لحظه سرعت وزش باد در این شهر از ۶۰ کیلومتر فراتر رفته و انتظار می‌رود در ساعات آینده از این بیشتر هم شود. پیش بینی شده که در روزهای آینده بیشینه سرعت وزش باد در زابل به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد‌.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اطلاعیه و اخطاریه جوی هواشناسی، گفت: باتوجه به شدت وزش باد و گردوخاک، وضعیت محورهای مواصلاتی زابل- نهبندان، زاهدان- نهبندان، زاهدان- زابل، زاهدان-بم و ایرانشهر-بم ، با کاهش شدید دید همراه خواهد شد و احتمال اختلال در حوزه حمل ونقل جاده‌ها، ریلی وهوایی نیز وجود دارد‌.

وی با بیان اینکه از روز سه‌شنبه تا اوایل هفته پیش رو علاوه بر نفوذ گردوغبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نیمه جنوبی استان، وزش باد و گردوخاک در این مناطق منجر به خیزش گردوخاک نیز می‌شود، افزود: اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش اثرات مخرب گردوخاک به خصوص در سلامت و بهداشت مردم و حمل و نقل جاده ای ضروری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.